AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford 1.6 EcoBoost in drie smaken
42
Fords nieuwe benzinemotor, de 1.6 EcoBoost met directe inspuiting en turbo komt in 2010. Het viercilinderblok debuteert in de nieuwe C-Max en ook voor de geheel nieuwe Focus gaat de motor een belangrijke rol spelen. In de Iosis Max conceptcar levert de krachtbron 180 pk, er komen ook twee minder krachtige versies.
AutoWeek kon exclusief rijden met de Iosis Max (donderdag komt video online) en bij de kennismaking met het studiemodel vertelde een medewerker dat de 1.6 EcoBoost in drie vermogensversies komt. De krachtigste variant levert 180 pk, en drijft ook de Iosis Max aan. Daaronder komen versies van de 1.6 met directe inspuiting en turbo die 150 pk en 130 pk leveren. Al dan niet gekoppeld aan een Powershift-transmissie met dubbele koppeling levert de EcoBoost een brandstofbesparing op van 20 procent ten opzichte van de huidige viercilinder benzinemotoren. Bij Volvo wordt de motor ook ingezet, al heet de krachtbron dan GTDi.
Downsizing op z'n Amerikaans
In Amerika wordt door Ford nu al aan downsizing gedaan, al praat je dan over andere getallen! Zo levert de 3.5 EcoBoost, een twinturbo V6 met directe inspuiting, 365 pk in de nieuwe Ford Taurus. Zou een mooie motor zijn voor een heftige Mondeo! In de VS is de motor bedoeld als vervanger van een V8. Er komt ook nog een 2.0 EcoBoost met 275 pk.
PRIVATE LEASE Ford
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze Ford Cortina heeft tal van nationaliteiten - In het wild
Mijn eerste auto
Jan-Kees zijn eerste auto was een Ford Escort XR3, het antwoord op de Golf GTI
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Reportage
Getunede bedrijfsauto's bestaan al langer dan je denkt
Nieuws