Fisker op schema met Karma

Fisker Karma

Fisker Automotive meldt dat het gestart is met het testen van de Karma plug-in hybride. Er zijn nu drie prototypes gemaakt, in het zuiden van de staat Californië wordt de auto getest. Fisker en Quantum technologies zijn bezig met het finetunen van de software van het accupakket. Eind 2009 moeten de eerste Karma's worden afgeleverd.

Fisker Automotive zegt in een persbericht dat het al 500 orders ontvangen heeft voor de begin dit jaar gepresenteerde Karma. Eind 2010 moet de productiecapaciteit 1.250 auto's per maand kunnen bedragen. Een hoog getal voor zo'n bijzonder product maar Henrik Fisker gelooft erin. "We zijn bijzonder verguld met de eerste testresultaten met het Karma prototype", meldt de Deen die in de VS zetelt. "Op  rijdynamiek en het brandstofverbruik scoorde de auto beter dan we verwachtten en we liggen op koers voor marktintroductie in het vierde kwartaal van 2009." Er wordt inmiddels ook hard gewerkt aan crashtestsimulatie.
Aan de stekker
De elektrische aandrijflijn van de Karma is ontwikkeld door het bedrijf Quantum Technologies. Volgens de fabrikant heeft het accupakket waarmee de plug-in hybride geleverd wordt een levensduur van meer dan 10 jaar. De elektromotor werkt samen met een compacte verbrandingsmotor, maar de auto met de lengte van de Mercedes CLS, de breedte van een BMW 7-serie en de hoogte van een Porsche 911 kan heel goed alleen op elektrische kracht rijden. Heeft de Karma een nachtje aan de stekker gehangen dan komt hij 80 kilometer ver op elektrische kracht. Daarna springt de benzinemotor erbij. Samen kunnen ze de Karma een top van 200 km/h bezorgen, op de elektromotor haalt de Karma 150 km/h.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.