AutoWeek Top 50: Fisker Karma

Wegbereider met bad karma

Fisker Karma
Fisker KarmaFisker KarmaFisker KarmaFisker KarmaFisker KarmaFisker Karma Concept 2008Fisker Karma S Concept 2009Productie Fisker Karma, ValmetFisker KarmaFisker KarmaFisker KarmaFisker KarmaFisker KarmaFisker Karma
Tijdens de Detroit Motorshow in januari 2008 stond ik voor het eerst oog in oog met de Fisker Karma. Het was de eerste keer dat ik een stekkerauto zag waar ik enthousiast van werd.

Op basis van de destijds verstrekte gegevens schreef ik er bijna acht jaar geleden het volgende over:

"Van nul naar honderd in 6 seconden, een gelikt uiterlijk, genoeg ruimte voor vier personen… en 's nachts aan de lader. Dat is de Fisker Karma, een plug-in hybride met de afmetingen van, pak 'm beet, de Mercedes CLS. Het ontwerp komt van voormalig Aston Martin-ontwerper Henrik Fisker, de hybride-techniek komt van Quantum Technologies. Met volle lithium-ionaccu's heeft de Karma een actieradius van 80 kilometer. Daarna komt de elektriciteit voor de elektromotor van een kleine benzinemotor met generator. Een groot optioneel zonnepaneel geeft een nieuwe kijk op het begrip zonnedak. Verder is er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen, uiteraard voor een hoog rendement, maar ook voor een lager zwaartepunt om een dynamisch weggedrag te bevorderen. De exacte specificaties zijn nog niet bekend, maar intekenen is al mogelijk voor deze gracieus vormgegeven sedan die volgend jaar in productie moet gaan."

Inmiddels weten we dat het allemaal net iets anders is gelopen dan door Fisker gehoopt. Tesla deelt een eerste speldenprik uit door Fisker aan te klagen voor het stelen van technologische kennis en het schenden van copyrights. Henrik Fisker heeft namelijk ook de basis getekend voor de Tesla Model S. Uiteindelijk trekt Tesla z'n aanklacht in, maar de toon lijkt gezet.

De productie (bij het Finse Valmet) van de grote seriehybride begint niet in 2009 maar uiteindelijk pas halverwege 2011. Verder bleek de auto bij officiële EPA-metingen op een volle accu niet verder komen dan 51 kilometer voordat de 2.0 Ecotec start om de generator aan te drijven.

En er zijn meer tegenvallers. De eerste 239 Karma's worden in december 2011 teruggeroepen omdat het risico bestaat dat de accu vlam vat. Tijdens een test in maart 2012 bij de Amerikaanse consumentenbond Consumer Report valt de betreffende auto uit door een accuprobleem waarvoor leverancier A123 de schuld op zich neemt. Verder vat een aantal Karma's vlam, waarbij de oorzaak achteraf niet altijd aan de auto toe te schrijven was, maar voor de publieke opinie was het kwaad al geschied.

En het wordt er niet beter op. In augustus 2012 volgt een grote terugroepactie vanwege problemen met een koelfan. Het lijkt een opeenstapeling van ellende te worden. Wanneer in oktober 2012 orkaan Sandy huishoudt aan de westkust van Amerika vatten 16 Karma's vlam en gaat een complete scheepslading van 330 auto's (die zojuist op de kade waren gezet vanuit Finland) in de haven van New Jersey kopje onder.

Het is de zwanenzang van Fisker, na 2.450 gebouwde Karma's. Nederland is met 179 registraties de grootse markt in Europa geweest, en de auto voert zelfs even de verkooplijsten in het luxe segment aan. In november 2012 wordt wegens geldproblemen de productie gestaakt, waarna een jaar later het faillissement wordt uitgesproken.

De boedel komt in handen van het Chinese Wanxiang, maar van een vlotte doorstart is geen sprake. Het laatste bericht (van 1 oktober 2015) is dat Fisker Automotive door Wanxiang omgedoopt is tot Karma Automotive en dat de productie van de oude bekende in licht aangepaste binnenkort van start moet gaan.

Ik bewaar goede herinneringen aan de ritten die ik met de Karma maakte, maar het ontwerp komt ondertussen wel op leeftijd en de rest van de wereld heeft in de tussentijd niet stilgezeten. Maar het was wel de auto die hybriderijden een chique, sexy uitstraling gaf.

Wat vind jij van de Fisker Karma? Geef je mening hieronder en/of stem via de poll.

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Lezersreacties (44) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.