Ferrari slaat ketenen van FF-opvolger
Vaarwel FF, welkom GTC4Lusso!
Als we een blik in de showroom van Ferrari werpen, zien we daar de FF als het oudste model. De California werd opgefrist en ging met turbotechniek als California T door het leven. Ook de 458 Italia ging onder het mes en wist als 488 GTB tot grotere hoogte te klimmen, eveneens dankzij de toepassing van drukvulling. In oktober vorig jaar volgde er in de vorm van de F12tdf een behoorlijk extreme versie van de F12. Vandaag kunnen we kennismaken met de herziene FF, de GTC4Lusso!
Eerder kregen we van Ferrari al een tweetal teasers voorgeschoteld, maar vandaag hebben we de complete auto in beeld. Ferrari's 'shooting brake' behoudt zijn atmosferische V12, maar aan het vermogen is weldegelijk gesleuteld. Het vermogen neemt toe van 660 tot 690 pk. Ook het koppel is toegenomen, en wel van 683 Nm tot 697 Nm. Dat heeft uiteraard zijn uitwerking op de prestaties. In 3,4 lanceert de GTC4Lusso zich naar een snelheid van 100 km/h. Pas als 334 km/h bereikt is, gooit de nieuwe Italiaan de handdoek in de ring.
Vernieuwde aerodynamica zorgt een lagere cw-waarde. Behalve de neus en de kont is ook de raampartij aangepast. Volgens Ferrari verbruikt de GTC4Lusso tot dertig procent minder dan zijn voorganger. De auto is nog altijd een vierwielaandrijver maar beschikt nu voor het eerst over meesturende achterwielen. Vanbinnen vinden we een nieuw 10,25 inch metend infotainmentsysteem. In Genève kunnen we van dichtbij aan de GTC4Lusso snuffelen.