Ferrari onthult F12tdf

Ultieme F12 opgefokt naar 780 pk

Ferrari F12tdf
Ferrari F12tdfFerrari F12tdf Ferrari F12tdf Ferrari F12tdf Ferrari F12tdfFerrari F12tdf
Ferrari heeft de ultieme versie van de F12 onthuld, de tdf. Achter deze historische verantwoorde afkorting schuilt een afgetrainde V12 die is opgefokt tot 780 pk. Maar het bleef niet bij een motorische upgrade.

De afkorting 'tdf' staat voor 'tour de france', een wedstrijd op de openbare weg die in de jaren vijftig en zestig werd gehouden en waarbij de Ferrari 250 Berlinetta vier opeenvolgende edities op z'n naam schreef.

De F12tdf, die in een oplage van 799 stuks wordt gebouwd, is de ultieme versie van de F12. Dat is van zichzelf al geen stakker met z'n 6,3-liter V12 van 740 pk maar de tdf doet er nog een schepje van 40 pk bovenop. Het koppel nam toe van 690 naar 705 Nm.

Daarmee is de 0-100-sprint in 2,9 seconden gepiept (0,2 s sneller dan de 'gewone' F12) en staat na 7,9 seconden de 200 al op de klok. Dankzij het remsysteem van de LaFerrari sta je vervolgens alweer na 121 meter stil, de 100-0 km/h-afstand bedraagt slechts 30,5 meter. De F12tdf doet een rondje Fiorano (het testcircuit van Ferrari) in 1.21 minuten, dat is 2 seconden sneller dan de F12 Berlinetta. Volgens Ferrari ligt de topsnelheid boven de 340 km/h.

Om de rij-eigenschappen naar een nog hoger plan te tillen, monteert Ferrari (relatief, ten opzichte van de achterwielen) bredere (van 255 naar 275) en grotere voorbanden dan op de Berlinetta. Dat resulteert in een meer overstuurd karakter, dat volgens de Italianen wordt gecompenseerd door de actieve mee/tegensturende achteras, Virtual Short Wheelbase genaamd. Dit systeem is geïntegreerd in de overige actieve rijdershulpen.

Ferrari claimt dat dankzij de verbeterde aerodynamica van de tdf – wat onder andere resulteert in een toename in downforce van 87 procent – hogere bochtsnelheden mogelijk zijn dan met de reguliere F12. Het met 110 kg afgenomen wagengewicht helpt daar ook een handje bij, evenals de 30 procent (40 procent bij het terugschakelen) snellere schakeltijden van de F1 DCT-bak.

Lezersreacties (62) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.