AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ferrari GG50: jubileummodel ItalDesign
Met de ontwerpstudie Ferrari GG50 viert ItalDesign, het bedrijf van Giorgetto Giugiaro, het vijftigjarig bestaan in de auto-ontwerpwereld. De GG50 staat op de Toyko Motor Show.
Met de ontwerpstudie Ferrari GG50 viert ItalDesign, het bedrijf van Giorgetto Giugiaro, het vijftigjarig bestaan in de auto-ontwerpwereld. De GG50 staat op de Toyko Motor Show.
De basis voor de Ferrari GG50 is de 612 Scaglietti. Zijn naam ontleent het studiemodel aan de initialen van zijn ontwerper en zijn vijftigjarige carrière. Bijzonder aan deze Ferrari is dat het een hatchback is. De achterklep scharniert mee omhoog. Omdat er een nieuwe brandstoftank is geplaatst, is de vloer van de bagageruimte veertig centimeter lager dan bij de Scaglietti. De bagageruimte in de GG50 is 270 liter; waar bij de Scaglietti er 240 heeft. Wie de rugleuningen neerklapt, heeft de beschikking over 500 liter.
Giugiaro maakte de GG50 wat korter dan het oorspronkelijke model, de wielbasis bleef 2,95 meter maar de totale lengte is met 4,81 meter negen centimeter korter. De auto krijgt een extra gedrongen uiterlijk voor de afgeplatte neus en achterzijde.
Aan de voorkant vallen de verticale platte lampen waarin ook de richtingaanwijzers zijn ondergebracht. Een ander opvallend kenmerk zijn de verticale luchtinlaten. Om een opgesloten gevoel voor de achterinzittenden te voorkomen, besloot Giugiaro om de achterruit een stukje door te trekken, verder bleef het interieur nagenoeg hetzelfde als bij de 612 Scaglietti.
Giugiaro kwam op het idee om zijn jubileummodel van een Ferrari te maken toen hij in 2004 op de Autosalon van Parijs met Ferrai-directeur Luca dio Montezemolo sprak. Die wees hem op de toen nieuwe Scaglietti en legde als enige beperking op dat de auto in de Ferrari-traditie moest passen. Op het creatieve gebied kreeg de beroemde ontwerper vrij baan. Gedurende het ontwerpen is de technische afdeling van Ferrari nauw betrokken geweest bij het creëren van de GG50.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Ferrari stelt komst tweede EV uit 'omdat niemand erop zit te wachten'
Nieuws
Ferrari hoopt dat EV voor Chinese comeback gaat zorgen
Nieuws
Ferrari 296 Speciale en Speciale A: voor als speciaal niet speciaal genoeg is
Vergelijkende test
Deze 8- en 12-cilinder coupés stonden voor de absolute GT-top in de jaren 80
Nieuws