Ferrari 550 Barchetta Pininfarina
Dit moet wel zo'n beetje de Automobiele Hemel op Aarde zijn. Hij is rood en hij is open. Hij heeft een twaalfcilinder motor. Hij komt van het meest begerenswaardige merk ter wereld en is gestyled door de beste ontwerper ter wereld. Dit is de Ferrari 550 Barchetta Pininfarina!
De 550 Maranello is op verzoek van Di Montezemolo door Pininfarina onthoofd ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van het bedrijf. En omdat het resultaat de verwachtingen van Di Montezemolo zelfs overtrof, besloot hij deze Maranello 'Barchetta Pininfarina' te noemen. Overigens is het niet zo simpel als 'even een Maranello door de guillotine jagen'. Veelal zijn cabrio's zwaarder dan de auto waar ze van zijn afgeleid - de carrosserie moet namelijk aanzienlijk verstevigd worden om het gemis van de stijfheid die een dak brengt, op te vangen. De Barchetta Pininfarina is echter exact even zwaar (1690 kilo) als de Maranello. De voorruit is nieuw ontworpen en voorzien van een metalen buis om een koprol op te kunnen vangen. Dat doet hij in samenwerking met de twee met leer beklede rolbeugels achter de inzittenden. Fraai detail: de raamstijl is maar voor een deel in de kleur van de carrosserie gespoten, waardoor de voorruit nóg lager lijkt. Motorisch is de Barchetta Pininfarina gelijk aan de 550 Maranello: 485 pk dus, goed voor een top van 300 en een 0-100 in 4,4 seconden. Laat het spaarvarken maar heel trouwens: de Barchetta Pininfarina wordt alleen volgend jaar gemaakt in een beperkte, genummerde en door Sergio Pininfarina gesigneerde oplage.