Ferrari 12Cilindri: twaalf cilinders, nul turbo's en 830 pk

Op de oude manier

Ferrari 12Cilindri Spider
Ferrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12Cilindri SpiderFerrari 12Cilindri SpiderFerrari 12Cilindri SpiderFerrari 12Cilindri SpiderFerrari 12Cilindri SpiderFerrari 12Cilindri SpiderFerrari 12Cilindri SpiderFerrari 12Cilindri SpiderFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12CilindriFerrari 12Cilindri

In een tijd waarin elektrokracht de machinekamers van steeds meer auto's in sluipt is deze splinternieuwe Ferrari 12Cilindri een heel bijzondere. Hij heeft namelijk een beul van een V12 die 830 pk op de been brengt. Zónder de hulp van een elektromotor en zelfs zonder turbo!

Ferrari heeft wat te vieren. Het is namelijk zeventig jaar geleden dat het de automarkt van de Verenigde Staten betrad. Wie jarig is trakteert, al gaat Ferrari's traktatie natuurlijk enkel naar de happy few. Het cadeau is deze Ferrari 12Cilindri: een auto die niet bepaald onder stoelen of banken steekt hoeveel cilinderpotten in de lange neus hun werk doen.

De Ferrari 12Cilindri is de auto die de 812 Superfast – ook een Ferrari met een V12 in het front – vervangt. De algehele vorm komt dan ook redelijk met die van de 812 Superfast overeen, maar de concrete invulling is volledig anders. Veel meer dan in de 812 Superfast zien we in de 12Cilindri invloeden terug van Ferrari's van weleer. Kijk maar eens naar dat front dat in zekere zin verwijst naar de 365 GTB/4 (en GTS/4), ook wel de Daytona genoemd.

Ferrari 12Cilindri

Wat de 6,5 liter grote twaalfcilinder kan? In ieder geval doorjanken tot de toerenteller 9.500 tpm aangeeft. De V12 levert 830 pk en 678 Nm, 128 pk per liter dus. Schakelen gaat met een achttraps automaat met dubbele koppeling. In slechts 2,9 seconden ramt het 1.560 kilo wegende raspaard zich naar de 100 km/h en wie doortrapt tot de 200 km/h heeft aan minder dan 8 seconden genoeg. De Ferrari 12Cilindri moet een topsnelheid van meer dan 340 km/h kunnen halen. Hij is dus beresterk en bloedsnel, maar bij lange na niet zo krachtig of rap als de auto met elektro-ondersteuning of met drukvulling zou kunnen zijn. Kijk maar eens naar het vermogen en de prestaties van de plug-in hybride SF90's. Veel minder dan de SF90 is de 12Cilindri een hardcore sportief model. Het is een echte GT. En dan ook nog eens een met een V12 die alles 'op de oude manier' doet, voor de liefhebber van de twaalfcilinder.

Ferrari 12Cilindri Spider

De Ferrari 12Cilindri komt niet alleen als Coupé, maar ook als Spider. Die opengewerkte versie heeft geen stoffen kap, maar een stalen klapdak. Volgens de Italianen is de aerodynamica zo goed voor elkaar dat je met het dak open en bij een snelheid van 200 km/h gewoon nog een gesprek moet kunnen voeren. Het dakje laat zich bij een snelheid van tot 45 km/h in 14 seconden openen of sluiten. Met een wagengewicht van 1.620 kilo is de 12Cilindri Spider wel zwaarder dan de dichte variant. De sprint vanuit stilstand naar de 100 km/h duurt echter slechts 0,05 seconden langer. De 200 km/h staat vanuit stilstand wel later op de klok, al is het verschil met 0,2 tellen in het voordeel van de dichte versie natuurlijk verwaarloosbaar.

Ín de 12Cilindri schermt Ferrari met schermen. We zien een 10,25 inch groot infotainmentscherm, een 15,6 inch metend digitaal instrumentarium én een 8,8-inch display voor de koker van de bijrijder. Meer modernisme: het gebruikte alcantara is voor 65 procent opgebouwd uit gerecycled polyester. Een stukje CO2-compensatie.

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.