Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Facelift Friday: Saab 9000

Stap voor stap

33
Facelift Friday: Saab 9000
Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Saab 9000 CDFacelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Facelift Friday: Saab 9000Saab 9000Saab 9000Saab 9000Saab 9000Saab 9000 CDSaab 9000 CDSaab 9000 CDSaab 9000 CSSaab 9000 CSSaab 9000 CS - interieurSaab 9000 CDSaab 9000 CD - interieurSaab 9000 CSSaab 9000 CSSaab 9000 CSSaab 9000 CSSaab 9000 CSE 2.3i EcopowerSaab 9000 CSE 2.0 LPTSaab 9000 Turbo Aero
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
24 mei 2019 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

De Saab 9000 verscheen in 1984 en werd pas in 1998 vervangen door de 9-5. Om het zo lang vol te houden in autoland zijn doorgaans de nodige updates nodig en die kreeg de grote Zweed dan ook.

De Saab 9000 was de Zweedse tak van het Tipo 4-project. We sluiten dan ook niet uit dat het model ook ooit in ‘De Tweeling’ zal schitteren, want het is zowel technisch als optisch een broertje van de Fiat Croma, Alfa Romeo 164 en Lancia Thema.

Dat elke deelnemende fabrikant ondanks de overeenkomsten de kans kreeg om een eigen sausje over het ontwerp te gieten, maakt een blik op de 9000 duidelijk. De grote Saab begon zijn leven als vijfdeurs liftback, een auto die intern bekend staat als de 9000 CC. Die deelde weliswaar zijn deuren met de Croma, maar beschikte dankzij een totaal anders ontworpen achterklep over een flink andere carrosserie.

De eerste vijfdeurs 9000 onderscheidde zich door een grote achterruit die optisch één geheel vormde met de kleinere ruitjes aan weerszijden. Grote achterlichtblokken met een heldere combinatie van rood, oranje en wit lieten aan duidelijkheid niets te wensen over. Het originele front is op en top Saab, met een in vieren gedeelde grille en vierkante koplampen in gezelschap van een extra unit waarin de richtingaanwijzer zich niet naast, maar óp het stadslicht bevindt.

Bij de introductie van de 9000 CD, een sedan, werd het ingewikkeld. De in 1987 gepresenteerde vierdeurs kreeg een front dat ogenschijnlijk gelijk was aan dat van de CC, maar bij een tweede blik net iets meer rekening hield met het fenomeen  ‘rijwind’. Door het front wat meer achterover te laten hellen, liet Saab deze versie van de 9000 nets iets gladder en moderner ogen, al zijn de verschillen minimaal. Aan de achterkant onderscheidt de vierdeurs 9000 zich niet alleen door zijn uitpuilende kont, maar ook door zijn iets gladdere achterklep en donkerder achterlichten.

In 1990 kreeg de liftback ook het iets vlottere front van de sedan, maar de grote verandering kwam een jaar later. Toen presenteerde Saab de 9000 CS, een grondig vernieuwde litback. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het hier om een geheel nieuwe liftbackversie gaat, want de kont ging volledig op de schop. Doordat beide zijdes van de achterruit niet langer met de liniaal werden getekend, moesten de extra ruitjes van het oorspronkelijke model wijken. In plaats daarvan verschenen er kunststof versieringen in de noodgedwongen stevig aangepaste C-stijlen.

De CS laat zich echter nog makkelijker herkennen door zijn nieuwe kont- en frontpartij. Bollere, plattere koplampen, een nieuwe grille en een strakkere bumper namen de voorzijde voor hun rekening, terwijl de achterkant werd opgeluisterd door een optisch samengesmolten achterlichtpartij in de tinten zwart en rood, met een heringedeelde achterklep waarin ook de kentekenplaat een ander plekje kreeg.

Nu was de liftback in één klap een stuk moderner dan de sedan, die in zijn oorspronkelijke vorm juist een streepje voor had op de eerder gepresenteerde liftback. Dat kon de vierdeursversie natuurlijk niet over zijn kant laten gaan en dus kreeg ook die variant het nieuwe front toebedeeld. Dat gebeurde echter pas in 1994, zodat ook deze vernieuwingsslag stapsgewijs werd doorgevoerd. De kont van de sedan ging minder rigoureus op de schop dan die van de liftback, maar kreeg door extra rood-zwarte lichtblokken op de strakkere klep toch een modernere uitstraling.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Saab 9000
Saab Saab 9000 Facelift Friday

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9000 specificaties
  • Saab 9000 occasions
  • Saab 9000 video's
Advies en informatie
  • Saab 9000 tests
  • Saab 9000 gebruikersreviews
  • Saab 9000 index
PREMIUM
Saab 9000

Saab 9000

Hoogste tijd om weer eens een Saab 9000 in ons tellertheater te laten opdraven. Het is vijf...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CSE 2.3 LPT Anniversary (1997)

    Saab 9000 CSE 2.3 LPT Anniversary (1997)

    1
    • 12 september 2019
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CS Aero (1993)

    Saab 9000 CS Aero (1993)

    8
    • 1 juli 2014
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CS 2.0 LPT (1997)

    Saab 9000 CS 2.0 LPT (1997)

    5
    • 9 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CSE 2.3 Turbo (1995)

    Saab 9000 CSE 2.3 Turbo (1995)

    • 14 november 2009
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 Griffin 2.3 Turbo (1996)

    Saab 9000 Griffin 2.3 Turbo (1996)

    5
    • 15 oktober 2009
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CSE 2.0 LPT Anniversary (1997)

    Saab 9000 CSE 2.0 LPT Anniversary (1997)

    14
    • 18 november 2008
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CSE 2.3i (1992)

    Saab 9000 CSE 2.3i (1992)

    • 20 september 2008
meer reviews
Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

49

Het is een hele tijd geleden dat we oog in oog stonden met een Saab 9000 uit een van de eerste...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Saab 9000 2.0 LPT CDE – 1996 – 490.905 km - Klokje Rond

    Saab 9000 2.0 LPT CDE – 1996 – 490.905...

    61
    • 12 juni 2018
  • PREMIUM
    Saab 9000

    Saab 9000

    • 5 juni 2018
  • Saab 9000 vs. Volvo 940 - Occasion dubbeltest

    Saab 9000 vs. Volvo 940 - Occasion dubbeltest

    52
    • 13 maart 2017
  • PREMIUM
    Volvo 940 2.3 GLE - Saab 9000 CS

    Volvo 940 2.3 GLE - Saab 9000 CS

    • 7 maart 2017
  • Classics Dubbeltest Volvo T-5R vs. Saab 9000 Aero

    Classics Dubbeltest Volvo T-5R vs. Saab...

    85
    • 22 maart 2015
  • Klokje rond Saab 9000

    Klokje rond Saab 9000

    4
    • 19 maart 2008
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden