Facelift Friday: Honda NSX

Klapkoplampen of xenonpitten?

Honda NSX origineel en facelift
In de nieuwe rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier? Deze keer is het de beurt aan de Honda NSX.

De originele Honda NSX zal voor altijd omringd worden door de geest van Ayrton Senna. De in 1994 verongelukte Formule 1-legende droeg zijn steentje bij aan de ontwikkeling van Honda's supercar. Qua prestaties mocht de NSX niets onderdoen voor de concurrentie uit (vooral) Italië en zoals het Japanners betaamt, werd niets aan het toeval overgelaten om van de NSX een succesnummer te maken.

Na een aanloopperiode van zes jaar - waarbij Pininfarina werd ingeschakeld om met de HP-X alvast een voorzetje op het design van de NSX te geven - kwam de NSX in 1990 op de markt. Het door Masahito Nakano getekende koetswerk was geïnspireerd op een F-16-straaljager, wat mede tot uiting kwam in de ver naar voren geplaatste cockpit.

Het origineel uit 1989 draaide mee tot 2002, toen Honda de tijd rijp achtte voor een facelift. De karakteristieke klapkoplampen en de lichtunits daaronder mochten met pensioen en werden vervangen door 'normale' koplampen met xenonlampen. Ook de rest van het front werd opnieuw getekend en kreeg een wat 'ronder' aanzien. De wijzigingen aan de rest van de carrosserie bleven beperkt.

Dat brengt ons bij de hamvraag van deze nieuwe rubriek: welke NSX is in jouw ogen mooier: het origineel uit 1989 of de gerenoveerde versie uit 2002? Geef je mening in een reactie onder dit bericht en/of stem via de poll.

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.