Facelift Friday: Alfa Romeo Alfasud

Van verchroomde balken naar kunststof schilden

Facelift Friday: AlfaSud
Alfa Romeo AlfasudAlfa Romeo Alfasud In het WildFacelift Friday: AlfaSudFacelift Friday: AlfaSudAlfa Romeo Alfasud tiAlfa Romeo AlfasudAlfa Romeo AlfasudAlfa Romeo AlfasudAlfa Romeo AlfasudAlfa Romeo Alfasud
Deze keer geen recent model in Facelift Friday, maar een auto die al sinds 1983 niet meer onder ons is. De in 1972 gelanceerde Alfasud kreeg in 1980 een uiterlijk dat hem in één klap midden in de jaren 80 plaatste.

Of een auto uit de jaren zeventig of uit de jaren tachtig komt, is meestal in één oogopslag te zien. Het is dan ook geen toeval dat Alfa Romeo uitgerekend in het eerste jaar van het nieuwe decennium een vernieuwde Alfasud presenteerde. Het instapmodel van de Italianen verloor niet alleen zijn dunne, verchroomde bumpers – een typisch stijlkenmerk van de seventies – maar kreeg bovendien grotere koplampen met richtingaanwijzers die 'om de hoek' lopen.

De achterlichten werden groter en kregen nu ook een plekje in de achterklep. Vanaf 1982 werd de korte klep van de tot dan toe vierdeurs Alfasud bovendien vervangen door een grote 'liftback'-achterklep, waardoor de compacte Alfa een vijfdeursauto werd. Samen met een nieuw instrumentarium en wat wijzigingen op technisch vlak zorgde de facelift ervoor dat de 'Sud' nog even meekon. In 1983 ging de stekker eruit voor de 'Berlina'-variant, het coupémodel met de naam Sprint hield het nog tot 1989 vol.

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.