Facelift Friday: Alfa Romeo Alfasud
Van verchroomde balken naar kunststof schilden
Of een auto uit de jaren zeventig of uit de jaren tachtig komt, is meestal in één oogopslag te zien. Het is dan ook geen toeval dat Alfa Romeo uitgerekend in het eerste jaar van het nieuwe decennium een vernieuwde Alfasud presenteerde. Het instapmodel van de Italianen verloor niet alleen zijn dunne, verchroomde bumpers – een typisch stijlkenmerk van de seventies – maar kreeg bovendien grotere koplampen met richtingaanwijzers die 'om de hoek' lopen.
De achterlichten werden groter en kregen nu ook een plekje in de achterklep. Vanaf 1982 werd de korte klep van de tot dan toe vierdeurs Alfasud bovendien vervangen door een grote 'liftback'-achterklep, waardoor de compacte Alfa een vijfdeursauto werd. Samen met een nieuw instrumentarium en wat wijzigingen op technisch vlak zorgde de facelift ervoor dat de 'Sud' nog even meekon. In 1983 ging de stekker eruit voor de 'Berlina'-variant, het coupémodel met de naam Sprint hield het nog tot 1989 vol.