F1-coureurs Alfa Romeo testen Giulia GTA

Specifieke expertise

Alfa Romeo Giulia GTA
Alfa Romeo Giulia GTAAlfa Romeo Giulia GTAAlfa Romeo Giulia GTAAlfa Romeo Giulia GTAAlfa Romeo Giulia GTAAlfa Romeo Giulia GTAAlfa Romeo Giulia GTAAlfa Romeo Giulia GTA

Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi, beiden coureurs bij het Formule 1-team van Alfa Romeo, mochten op het testcircuit van Balocco de nieuwe Giulia GTA en GTAm aan de tand voelen. Het bleef niet bij een potje lol trappen op het circuit; de coureurs hebben de engineers die aan de topversie van de Giulia werken volgens Alfa Romeo van waardevolle feedback voorzien.

Eigenlijk heeft Alfa Romeo zelf geen Formule 1-team. Het Zwitserse Sauber rijdt namelijk onder de vlag van Alfa in de koningsklasse van de autosport. Sauber Engineering fabriceert ook een aantal koolstofvezel onderdelen voor de Giulia GTA en GTAm, vooral die met impact op de aerodynamica. De voorbumper, zijskirts, diffuser en het spoilerwerk op de kofferklep zijn allemaal door het F1-team ontwikkeld en getest in de eigen windtunnel. Daarnaast heeft Alfa Romeo coureurs Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi een dagje mogen lenen. Het tweetal mocht buitenspelen met de heftige Giulia op Balocco, het beroemde testcircuit van Alfa Romeo. De video ziet er behoorlijk serieus uit. In hoeverre het gescript is, weten we niet, maar het lijkt erop dat Giovinazzi en Räikkönen een intensieve dag hebben gehad. 'The Iceman' blijft er overigens koeltjes onder. "Ik vind het een perfecte mix voor alledaags- en circuitgebruik", luidt het korte maar krachtige oordeel van Räikkönen.

De Giulia 'Gran Turismo Alleggerita' is een reïncarnatie van de Giulia Sprint GT van weleer. Als uitgangspunt is de Giulia Quadrifoglio genomen, maar de 2,9-liter biturbo-V6 levert voortaan 540 pk en het gewicht is met 100 kg gereduceerd. Bij de nog heftigere GTAm is de achterbank weggehaald en een grote spoiler gemonteerd. Het prototype is tijdens de testsessie afgeplakt, maar natuurlijk weten we allang hoe hij eruit komt te zien. Van de Giulia GTA worden 500 exemplaren gebouwd. De Nederlandse vanafprijs bedraagt maar liefst € 230.000, voor de 'm' moet je nog € 6.000 extra aftikken. Dit zijn wel voorlopige prijzen. Wanneer er meer duidelijkheid is over de CO2-uitstoot van beide modellen, volgen de definitieve bedragen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.