Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.0T 200pk Super |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 168.000 km |
Autorijden kan toch leuk zijn
- 700 km
Nadat ik de afgelopen 3 jaar met de A4 van mijn voorganger moest rijden kon ik nu eindelijk mijn eigen keuze maken.
Na te hebben gereden met een 418i, een A klasse en de Giulia leek BMW toch het mooiste aanbod met het uitloopmodel te hebben. Gelukkig bracht mijn vrouw mij tijdig bij zinnen en heb ik op het laatste moment toch de Alfa besteld na in het verleden al met veel plezier 2 keer een 147 , een Mito en ook nog een Alfasud te hebben gereden.
Het is een Misanoblue versie geworden met Veloce pack en naar 280 pk getuned, binnen tobacco bruin leer. Een waanzinnig mooi combinatie die veel bekijks trekt merk ik al in mijn eerste week.
Wat een verademing is deze auto qua vermogen, weggedrag en stuureigenschappen na de Audi A4. Gelukkig weer een volwaardige 2 liter motor en niet zo'n geknepen 1.4 die ik in de qua prijs vergelijkbare A4, A klasse en 4 serie tegenkwam.
De stoelen zitten fenomenaal, het stuurgedrag is ongekend direct en vermogen genoeg. Ik heb de auto eigenlijk nog niet in de Dynamic stand gehad omdat in de normale stand al vermogen genoeg aanwezig. De automaat schakelt ook veel sneller dan ik gewend was en hoeft ook niet continu onrustig terug te schakelen om te kunnen versnellen zoals ik in de A4 steeds had.
Tijdens mijn eerste week heb ik voor het eerst in lange tijd weer continu met een lach op het gezicht rond gereden. Natuurlijk is het nog te vroeg om conclusies te trekken dus ik zal op termijn een update schrijven.
Bella Macchina
- 15.500 km
De Alfa is inmiddels een half jaartje in bezit en gelukkig heb ik vorige maand de eerste langere trip naar Umbrie in Italie gemaakt zodat dit een mooi moment is voor een update.
Het schrijven van deze review is wat mij betreft vooral bedoeld voor de mensen die geen Giulia rijden maar dit misschien overwegen. Zij die al een Giulia rijden vertel ik tenslotte niets nieuws als ik het heb over de fantastische rij eigenschappen ( zowel sturen, wegligging, de balans tussen comfort / sportiviteit), de perfecte stoelen, sublieme prestaties etc.
De alfa heeft mij afgelopen half jaar in ieder geval meer plezier gebracht dan ik in lange tijd met mijn voorgaande auto's heb gehad. De 3500 kilometer naar Italie zijn moeiteloos verlopen. In één dag heen en in één dag terug heeft totaal geen moeite gekost en waar ik als lichte rugpatient in het verleden toch vaak gebroken uit een auto kwam na zo'n afstand is dat op de veloce stoelen geen enkel probleem.
Is er dan niets mis met de Giulia? Tsja zoals ook anderen melden zo je verwachten dat de gordel in hoogte verstelbaar is, nou ja als dat alles is. Verder heeft mijn Giulia een heel vervelend geluidje in de verwarming ( een soort krekel) dit is helaas nog niet verholpen omdat juist toen ik bij de garage kwam het geluid weg was om daarna weer terug te zijn, maar dat gaat vast goed komen.
En wat maakt, buiten het rijden, de auto dan nog meer zo ontzettend leuk?
De talloze complimenten die je over de auto krijgt. Vorige week stap ik uit staat een jongetje van ca. 6 jaar te wachten, kijkt me aan en zegt volmondig wat een mooie auto meneer, dan kan je dag toch niet meer stuk. Of de makelaar in Italie die bij vertrek toch nog even "Che Bella Macchina" roept, of het groepje jongens die de Giulia zien staan en hardop roepen "wat een gave bak". Het zijn die dingen die je toch een blij gevoel geven alsook de andere Giulia en ook Stelvio rijders die elkaar spontaan begroeten met een duimpje, hoe leuk is dat. Ik kan me nu al weer verheugen op de komende 15.000km en heb nu al besloten het leasecontract over 3,5 jaar met een jaar te verlengen als dat kan, Che Bella Macchina!
Il Sogno Azzuro
- 35.000 km
Nog een maand en dan heb ik de Giulia een jaar in mijn bezit. Gelukkig heeft de pandemie mij niet weerhouden om de nodige kilometers te maken en heb ik dit jaar ook al weer twee ritten naar Umbrie kunnen bijschrijven.
De beleving en rij eigenschappen zijn nog altijd naar volle tevredenheid, iedere keer als ik in een andere auto rij verlang ik toch binnen no time weer terug naar de Alfa.
Ik blijf het dan ook verbazingwekkend vinden hoe exclusief deze auto blijft zeker gezin de reacties van medeweggebruikers die dagelijks complimenten over de auto geven.
De kilometers zijn afgelopen jaar probleemloos voorbij gegaan en het krekelgeluid dat ik vorige keer rapporteerde is inmiddels vanzelf opgelost. Verder is onder garantie een achterlicht unit vervangen waar vocht in bleef staan, verder geen bijzonderheden.
Mooie lange ritten gemaakt waarbij het verbruik netjes blijft op ca. 7,5-7,8 liter / 100km. Bij korte ritten kan het verbruik overigens wel flink oplopen. En hoewel mijn auto chip tuning heeft gehad van savali merk ik dat ik in de praktijk eigenlijk altijd in de standaard DNA modus rijdt en dan over ruim voldoende vermogen beschik, de dynamik modus waarbij al het vermogen vrij komt is leuk maar voor mij niet nodig.
Voor het eind van het jaar zal de Giulia wederom naar Italie gaan, ik kan me nu al verheugen op de reis.
En zoals de Italianen het over hun Sogno Azzuro konden hebben in relatie tot het het nationale elftal beschik ik toch wel over mijn eigen " blauwe droom".
Nog lekker 3 jaar te gaan voordat ik moet gaan nadenken over een alternatief.
Hoe saai toch fantastisch kan zijn
- 65.500 km
Afgelopen jaar toch al weer ruim 30.000 km gereden met mijn Giulia, waaronder een keer of vier op en neer naar Umbrie-Italie. Mooi om te merken hoe zeer de auto ook in Italie wordt gewaardeerd en met complimenten wordt overladen.
Elke rit blijft een feest hoewel ik DNA knop eigenlijk nooit in stand A zet, blijft het vermogen elke keer weer een feest. Met de brandstofprijzen van de laatste tijd ook wel wat bewuster gereden en bij veel snelweg gebruik is het best te doen om tussen de 7,2 en 7,6 / 100km te verbruiken. En zo af en toe even afwisselen met een wat sportievere rijstijl, je hebt tenslotte niet voor niks voor een Giulia met bijna 300pk gekozen.
De auto heeft tot op heden geen enkel mankement gehad, niet anders dan het eerder en onder garantie herstelde achterlicht dat vochtig werd.
Eigenlijk is er niets negatiefs te melden is en het onverminderd een genot om in de Giulia te mogen rijden, nou ja het uitlaat geluid had wellicht iets sportiever gemogen.
Kortom een zeer saaie update maar ik had me geen ander verhaal en ervaring kunnen wensen.
In ieder geval nog twee jaar door en dan waarschijnlijk het lease contract maar met een jaar verlengen of wellicht in prive uit de lease overnemen, de toekomst zal het leren. Tot die tijd valt er nog genoeg te genieten, wat in deze tijd toch veel waard is.
An offer I can't refuse
- 130.000 km
Valentijnsdag en ik ben aan het schrijven over mijn Giulia, toeval bestaat niet.
Onze verhouding begon 3 jaar geleden met een " an offer I couldn't refuse". Voor destijds 46.000 euro in de bijtelling deze Sogno Azzuro.
Inmiddels hebben we gezamenlijk zo'n 130.000 km afgelegd en ben ik mij steeds meer bewust van het grote voorrecht dat ik de afgelopen 3 jaar heb gehad om in de Giulia te mogen rijden.
Sinds het vorige verslag een keer of 8 naar Italië op en neer en elke keer weer een feest, zo onvermoeibaar als de kilometers worden afgelegd. Om het gevoel van thuiskomen in Italië te vieren altijd vaste stop bij de Autogril Milaan recht voor het Alfa museum langs de snelweg, volgens mij wordt dit door de Giulia ook gewaardeerd.
Mooi ook om te ervaren dat ook in het buitenland het duimpje steevast omhoog gaat bij ontmoetingen met mede Giulia rijders, geeft je toch het idee tot een speciaal genootschap te behoren.
Nog altijd stuurt de auto even strak als in het begin en zijn er ook geen kraakjes of rammeltjes te horen. De gehele rij beleving staat op een ongekend niveau voor een auto in deze klasse.
Is er dan niks tegengevallen in de relatie met Giulia in deze 130.000 km? Eerlijk ze heeft me 1 keer in de steek gelaten bij 90.000 km., kapotte bobine. Verder heeft ze volgens de garage toch wat moeite met de euro 95 die er de oorzaak van zou zijn dat ze zo nu en dan wat onregelmatig loopt, maar ja wie doet dat niet van slechte drank. Helaas de goede drank is in Nederland extreem veel duurder en wordt door de leasemaatschappij niet geaccepteerd.
Ander minpunt ligt geheel buiten haar schuld. Met de overname van Alfa dealers sta ik ineens tussen de Opels bij mijn garage, ook de passie van de medewerkers lijkt daarmee een Duitse impuls te hebben gekregen.
Hoewel ik het geen probleem vind dat ik steeds een Panda of 500 mee krijg tijdens onderhoud zou ik toch verwachten dat men wel inspeelt op het verzoek om een Tonale te kunnen meekrijgen omdat het einde van de lease in zicht komt en ik me oriënteer op de verplichte plug in hybride. Helaas dat ging niet lukken, als ik interesse had moest ik het maar proberen bij het filiaal in Zeist. Onderhoudsbeurt maar afgezegd en nieuwe garage gevonden waar men het verzoek wel begreep en de tonale 22 maart klaar staat voor de proefrit.
Tsja die proefrit is inderdaad de inleiding naar het afscheid dat aan het eind van dit jaar gaat komen, wat nu…
Een Giulia, inmiddels trouwens ca. 70K, past niet meer bij het " groene" rijden wat wordt voorgeschreven. Volledig elektrisch heb ik nog af kunnen wenden maar plug in is wel een vereiste.
Volgende namen en nummers zijn inmiddels de revue gepasseerd, Tonale, 330e, xc60, DS7, v60. Waar het kiezen van een nieuwe auto altijd een leuk vooruitzicht was, zorgt de Giulia ervoor dat ik mij met veel tegenzin op een nieuwe relatie voorbereid want ik ga haar ongelofelijk missen. Eerst nog maar 10 maanden en 30.000 km genieten, en wie weet doet de leasemaatschappij " an offer I can't refuse" om haar in privé over te nemen.
De droom duurt nog even voort.
einde van de vooruitgang
- 168.000 km
Het geplande afscheid heb ik gelukkig toch nog even kunnen uitstellen. Ik heb mijn lease contract nog met een jaar te kunnen verlengen of max 200.000km. Richting einde van het jaar zal het feestje dus echt definitief over zijn.
En een feestje is het nog altijd. De Alfa gaat ook na bijna 170.000 km nog altijd zonder piepje of rammeltje over de weg, de stoelen ( veloce) zitten nog even lekker als vier jaar geleden en het rijgedrag blijft onovertroffen.
Afgelopen maanden weer een aantal keer op en neer naar Italie wat is dat toch een genot in deze auto. Ook leuk blijft dat in welk land je ook rijdt het duimpje van de mede Giulia rijder iedere keer weer omhoog gaat, wat je toch het gevoel geeft, wij Giulia rijders hebben iets speciaals in handen wat maar weinig autorijders hebben.
Probleemloos is de alfa in grote lijnen nog altijd. Sinds een week een storing in forward collision warning en het lijkt dat de startknop begint te haperen. Verder staat er vaak vocht in het linkerachterlicht. Dat was al vanaf het begin en toen is het achterlicht onder garantie al een keer vervangen. Al met al zeer minimale zaken na 4,5 jaar en 167000km.
Geen reden voor stress zou je denken, maar toch het naderend afscheid stelt mij voor de keuze wat nu? Het moet elektrisch of plug-in.
Ik heb me er inmiddels al overheen gezet dat een zakelijk aanvaardbaar alternatief waarschijnlijk tussen de 60k en 70k gaat kosten met de bijbehorende bijtelling waar ik deze Alfa nog voor 46K fiscaal heb kunnen bemachtigen. Als het moet tja dan moet ik die bijtelling maar nemen maar dan wil je ook iets leuks hebben. Alle opties zijn de revue wel gepasseerd maar niets wat kan overtuigen. Afgelopen weekend nog een Tonale geprobeerd, echt mijn best gedaan om hem positief te beoordelen maar wat viel dat tegen.
Dan maar over een andere boeg, volgend weekend de nieuwe elektrische Renault 5 proberen, schijnt heel leuk te rijden en prive weer een Alfa erbij voor langere afstanden. Wellicht deze Giulia overnemen die gaat nog probleemloos 150K erbij rijden. Het zijn luxe problemen dat besef ik me.
Het gevoel dat de vooruitgang (tijdelijk) tot stilstand is gekomen raak ik vooralsnog niet kwijt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0T TI/STOEL.STUUR.VERW/KEYLESS/ADAP.CRUISE/DODEHOEK
- 2021
- 165.551 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk GME AWD Competizione Q4 MY24 | Full option! | Pano-dak | Harman/Kardon | Adapt. cruise | CarPlay
- 2023
- 6.064 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Q4 Competizione | MY24 | Pano-dak | Harman/Kardon
- 2023
- 15.429 km