Even geen hybride: Toyota Vitz GRMN Turbo
Een Yaris heet in Japan altijd Vitz, dus het nieuws zit 'm in het turbo-gedeelte. Toyota's huistuner Gazoo-racing dacht dat het wel een goed idee was om de sterkste Vitz, de 1.5, van zo'n drukvuller te voorzien. Het resultaat is een vermogen van 152 pk en een koppel van 206 Nm, een winst van ongeveer 40 pk ten opzichte van een turboloos exemplaar en zelfs 52 pk ten opzichte van de sterkste Europese Yaris. Een soort spirituele opvolger van de laatste Yaris T-Sport dus, die het in 2009 tot 133 pk schopte.
Helaas zijn er geen acceleratiecijfers vrijgegeven, maar de 1.076 kg wegende Vitz komt ongetwijfeld vlot van zijn plek met dit vermogen. De handgeschakelde hatchback komt ook weer adequaat tot stilstand dankzij een verbeterd remsysteem, een aangepast onderstel en 17-inchwielen met extra breed rubber.
Qua uiterlijk maakte Gazoo zich er gemakkelijk vanaf, en monteerde de voorbumper van de in Japan niet leverbare Yaris Hybrid. Dat betekent een aanzienlijk grotere luchtinlaat, een lijn die aan de achterzijde wordt voortgezet door de enorme diffuser, de dakspoiler en de speciale verlichtingsunits. Wie hebberig is geworden van al dit moois moet zelf aan de slag: de GRMN blijft in Japan, en zelfs daar worden er maar 200 stuks geleverd.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Toyota GR Yaris: vanaf dik €94.000 meer hardcore dan ooit

Toyota GR Yaris nóg extremer als Aero Performance

Toyota Yaris T-Sport – Het bewijs dat de eerste Yaris ook leuk en vlot kan zijn

Toyota Yaris 1.3 VVT-i – 1999 – 454.408 km - Klokje rond






