EV-subsidie voor particulieren officieel aangekondigd
RAI: effect subsidie niet te voorspellen
De geruchten gingen al even rond, maar de kogel is nu dan officieel door de kerk: mensen die een elektrische auto willen kopen, kunnen daar vanaf deze zomer een subsidie van €4.000 voor krijgen. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Voor tweedehands auto's geldt een aanschafsubsidie van €2.000.
Voordat een particulier de subsidie krijgt, moeten een aantal voorwaarden zijn afgevinkt. Zo moet de cataloguswaarde van de elektrische auto tussen de €12.500 en €45.000 liggen en de minimale actieradius van de auto moet 120 kilometer zijn. Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.
"Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto's te koop en ze worden gelukkig steeds goedkoper in het gebruik, maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager maken, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een schone tweedehands", stelt minister Stientje van Veldhoven.
Teruglopen
Het subsidiebedrag zal de komende jaren teruglopen, omdat de prijs van elektrische auto's steeds lager wordt. Tot en met 2021 zal de aanschafsubsidie voor nieuwe auto's op €4.000 liggen en vervolgens stapsgewijs worden verlaagd naar €2.500 in 2025. De subsidie voor gebruikte elektrische auto's blijft €2.000. Het ministerie benadrukt wel dat stapsgewijze verlaging nog onder de loep wordt genomen bij de internetconsultatie.
De maatregel was al eerder aangekondigd in het Klimaatakkoord van de regering en had eigenlijk met ingang van 2020 moeten ingaan, maar omdat de maatregel nog met milieuclubs en de autobranche moest worden overlegd, was deze nog even uitgesteld. Begin februari lekten de officiële plannen al uit.
RAI
Volgens de voorzitter van de RAI Vereniging, Steven van Eijck, is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie. Het is volgens hem echter wel belangrijk om particulieren in een EV te krijgen: "Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist wordt verleid om emissieloos te rijden."