Europese verkoop elektrische auto's enorm gedaald: -44 procent
In absolute en relatieve zin flink in de min
Er zijn in augustus in de Europese Unie aanzienlijk minder nieuwe personenauto's op kenteken gezet dan in diezelfde maand vorig jaar. De procentuele daling bedraagt een dikke 18 procent. Bij nagenoeg alle type aandrijflijnen zien we een procentuele daling, maar bij geen daarvan is die daling zo groot als bij auto's met een elektrische aandrijflijn.
In juni en juli werden in de Europese Unie iets meer nieuwe personenauto's geregistreerd dan in diezelfde maanden vorig jaar. Augustus was voor de Europese automarkt een stuk minder fraai. In augustus zijn in de EU namelijk 'slechts' 643.637 nieuwe personenauto's gekentekend. In absolute zin een enorm aantal, maar het waren er wel maar liefst 18,3 procent minder dan in diezelfde maand vorig jaar. Dat en meer blijkt uit een analyse van de cijfers van Europese brancheorganisatie European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).
Elektrische auto's
De maandelijkse registraties van nieuwe elektrische auto's vallen dit jaar geregeld lager uit dan vorig jaar. Met uitzondering van januari, februari en april werden er in de periode januari-augustus in elke maand minder nieuwe EV's in de EU geregistreerd dan in dezelfde maand vorig jaar. In augustus namen de EV-registraties een echter een duikvlucht. Afgelopen maand werden er namelijk 92.627 nieuwe elektrische auto's op kenteken gezet. Dat waren er maar liefst 43,9 procent minder dan de 165.204 exemplaren die in augustus vorig jaar werden geregistreerd. Logischerwijs is ook het aandeel van elektrische auto's in de registraties van nieuwe personenauto's teruggelopen.
In augustus vorig jaar waren elektrische auto's nog goed voor 21 procent van de registraties. In augustus dit jaar bedroeg dat aandeel slechts 14,4 procent. Dat aandeel lag de afgelopen maanden overigens niet veel hoger, wat er weer op wijst dat het aandeel EV's in de registraties van augustus vorig jaar vrij hoog was. In de periode januari-augustus zijn er in de Europese Unie 902.011 nieuwe elektrische auto's geregistreerd. Daarvan waren er 12,6 procent een EV. In diezelfde periode vorig jaar waren EV's goed voor een aandeel van 13,9 procent. De daling van de EV-registraties in augustus werd onder meer aangejaagd door stevig teruglopende registraties in Duitsland (-68,8 procent) en Frankrijk (-33,1 procent).
Ook PHEV's dalen, hybride flink in de plus
In augustus werden er 45.590 nieuwe personenauto's met een plug-in hybride aandrijflijn geregistreerd. Dat waren er 22,3 procent minder dan in diezelfde maand vorig jaar. Ook bij PHEV's is de procentuele daling van het aantal registraties dus groter dan dat van de gehele markt. Het marktaandeel van PHEV's nam af van 7,4 procent in augustus vorig jaar naar 7,1 procent afgelopen maand.
Personenauto's zonder stekker noteerden in augustus een aardige plus achter hun naam. Sterker nog: het kopje 'hybride' is de enige aandrijflijnafdeling waar we een groei waarnemen. Er werden in augustus 201.552 hybride personenauto's in de EU op kenteken gezet. 6,6 procent meer dan in augustus vorig jaar. Het marktaandeel van hybride auto's was afgelopen maand met 31,3 procent dan ook groter dan in augustus vorig jaar (24 procent).
Benzine en diesel
De registraties van traditionele benzineauto's vielen in augustus lager uit dan in dezelfde maand vorig jaar. Er werden in augustus 213.057 nieuwe benzineauto's geregistreerd (-17,1 procent). Benzineauto's waren nog altijd goed voor een derde van de registraties (33,1 procent). In augustus vorig jaar lag dat aandeel iets hoger (32,6 procent). De markt voor dieselauto's blijft inzakken. Met 72.177 registraties zijn er 26,4 procent minder dieselauto's gekentekend dan in augustus vorig jaar.
Registraties nieuwe personenauto's naar type aandrijflijn – augustus 2024
Aantal augustus 2024 | Aantal jan-augustus 2024 | |
Benzine | 213.057 (-17,1 procent) | 2.504.457 (-2,9 procent) |
Diesel | 72.177 (-26,4 procent) | 909.592 (-9,7 procent) |
Hybride | 201.552 (+6,6 procent) | 2.138.474 (+21,1 procent) |
Plug-in hybride | 45.590 (-22,3 procent) | 501.266 (-5 procent) |
Elektrisch | 92.627 (-43,9 procent) | 902.011 (-8,3 procent) |
Overig | 18.634 (-5,3 procent) | 224.692 (+5,2 procent) |
Totaal | 643.637 | 7.180.492 (+1,4 procent) |
Brancheorganisatie roept op tot actie
Europese brancheorganisatie European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) noemt de daling van het aandeel dat EV's in de registraties hebben 'extreem zorgwekkend' en vreest onder meer dat de CO2-doelen voor 2025 niet worden gehaald. "We missen cruciale voorwaarden om de noodzakelijke toename van de productie en adoptie van emissievrije voertuigen te behalen. Denk aan oplaad- en waterstoftankinfrastructuur, maar ook aan een concurrerende productieomgeving, betaalbare groene energie, aankoop- en belastingvoordelen en een veilige levering van grondstoffen, waterstof en batterijen. Economische groei, acceptatie door de consument en vertrouwen in infrastructuur zijn ook niet voldoende ontwikkeld", aldus ACEA.
"Als gevolg hiervan is de transitie naar emissievrije voertuigen een grote uitdaging. [...] De huidige regels houden geen rekening met de ingrijpende verschuiving in het geopolitieke en economische klimaat van de afgelopen jaren. Het onvermogen van de wet om zich aan te passen aan ontwikkelingen in de wereld tast de concurrentiepositie van de sector verder aan", gaat de organisatie verder. ACEA roept onder meer op om de CO2-doelstellingen voor 2025 voor zowel personenauto's als lichte bedrijfswagens te verlagen.