AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Europese autoverkopen november: +26,6 procent
32
Het einde van 2009 nadert en de economie lijkt eindelijk een beetje op te krabbelen. Een van de signalen is de gestegen autoverkoop: in november stegen de Europese verkopen met maar liefst 26,6 procent ten opzichte van november 2008.
De autoverkoop in Europa steeg van 933.458 naar 1.182.082 auto's. In de vijftien 'oude' EU-landen vonden 1.084.864 nieuwe auto's een eigenaar, 31,1 procent meer dan vorig jaar. Een klein smetje op het blazoen was de verkoop in de nieuwe EU-landen. In deze Oost-Europese landen daalden de totale verkopen van 78.308 naar 65.237 exemplaren.
Juist de grote Europese markten lieten grote stijgingen zien. Het beste nieuws kwam uit het Verenigd Koninkrijk, waar in november 158.082 auto's aan de man werden gebracht. Dat is een stijging van 57,6 procent ten opzichte van 2008, mede het gevolg van de invoering van de slooppremie. Ook uit Frankrijk (+48,3%), Spanje (+37,3%) en Italië (+31,2%) worden de tekenen van herstel zichtbaar.
De forse verkoopstijging moet wel in z'n context worden gezien. Vorig jaar begon de crisis in november immers in alle hevigheid toe te slaan en daarom waren de verkopen al op een erg laag niveau. Ten opzichte van dat moment is een verkoopstijging dus makkelijker te bewerkstelligen.
In de periode januari t/m november 2009 werden in Europa 13.406.382 nieuwe auto's geregistreerd, 2,8 procent minder dan in diezelfde periode in 2008. Aan het begin van 2008 was er echter nog geen crisis, terwijl aan het begin van dit jaar de autoverkopen volledig ingestort waren.
Juist de grote Europese markten lieten grote stijgingen zien. Het beste nieuws kwam uit het Verenigd Koninkrijk, waar in november 158.082 auto's aan de man werden gebracht. Dat is een stijging van 57,6 procent ten opzichte van 2008, mede het gevolg van de invoering van de slooppremie. Ook uit Frankrijk (+48,3%), Spanje (+37,3%) en Italië (+31,2%) worden de tekenen van herstel zichtbaar.
De forse verkoopstijging moet wel in z'n context worden gezien. Vorig jaar begon de crisis in november immers in alle hevigheid toe te slaan en daarom waren de verkopen al op een erg laag niveau. Ten opzichte van dat moment is een verkoopstijging dus makkelijker te bewerkstelligen.
In de periode januari t/m november 2009 werden in Europa 13.406.382 nieuwe auto's geregistreerd, 2,8 procent minder dan in diezelfde periode in 2008. Aan het begin van 2008 was er echter nog geen crisis, terwijl aan het begin van dit jaar de autoverkopen volledig ingestort waren.
Lees ook
Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt
Nieuws
Deze Subaru Impreza heeft een paar heel moderne kenmerken - In het Wild
Nieuws
Tesla komt met extra lange en ruime Model Y
Nieuws
Van Tesla tot Mazda: deze Mercedes-hendel zit in talloze modellen
Nieuws