Europese autoverkopen januari gedaald
In de EU-landen werden in januari 968.769 nieuwe auto's verkocht. Dat betekende een verkoopdaling van 7,1 procent. Daar zijn meerdere redenen voor aan te wijzen: allereerst stokte de groei op de Duitse automarkt, met afstand de grootste van Europa. In Frankrijk en Italië, ook belangrijke markten, daalden de nieuwverkopen met respectievelijk 20,7 en 16,9 procent. In ons land daalden de verkopen in januari met 5,8 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2011.
Bij de automerken is het logischerwijs ook sappelen. De grote winnaar zijn Lexus (+140,3 procent) en Jeep (+53,8 procent), maar die merken hebben absoluut gezien nog steeds kleine aantallen. Onder de grotere merken noteerden alleen Hyundai (+17,9 procent), Kia (+30,6 procent) en Jaguar Land Rover (+39,2 procent) grote plussen.
Grote verliezers zijn er natuurlijk dan ook. Mazda (-36,1 procent), Renault (-29,4 procent), Alfa Romeo (-27,4 procent), Honda (-23,8 procent), Opel (-21,4 procent), Seat (-17,5 procent) zullen januari 2012 het liefst zo snel mogelijk willen vergeten.