Europese auto-industrie legt zich neer bij verbod op verkoop niet-CO2-vrije auto's per 2035
Geen verzet
Europese autofabrikanten zullen geen pogingen doen om de Europese plannen voor een verkoopverbod op auto’s met verbrandingsmotoren te stoppen of uit te stellen. 2035 is én blijft het dus.
In de Europese Unie is het vanaf 2035 niet langer toegestaan op grote schaal auto’s met verbrandingsmotoren te verkopen. Dat hebben we niet één-, maar zelfs tweemaal definitief verklaard en toch werd er de laatste maanden wat gerommel waargenomen bij de ogenschijnlijk solide basis onder dit plan. Met name Duitse en Italiaanse autofabrikanten zijn er niet blij mee en stellen dat de markt in 2035 nog helemaal niet klaar is voor zo’n grootscheepse overstap. Autofabrikanten zijn bovendien boos dat ze verplicht miljarden hebben geïnvesteerd in het schoner maken van verbrandingsmotoren die straks gewoon verboden zijn en stellen dat niet de overheid, maar de klant moet bepalen wanneer ‘volledig elektrisch’ aan de orde is.
Dat zijn serieuze bezwaren, afkomstig van partijen die in de landen waar ze gevestigd zijn een flinke vinger in de economische pap hebben. Toch gaan autofabrikanten zich niet langer verzetten tegen de Europese plannen, meldt Automotive News. Niemand minder dan Luca de Meo, CEO van Renault én president van de Europese autofabrikantenorganisatie ACEA, zou hebben gezegd: “We betwisten 2035 niet. Nu moeten we aan de slag!”
De Meo noemt 2035 “potentieel haalbaar”, maar voegt daar wel aan toe dat daarvoor de juiste voorwaarden moeten worden geschapen. Of dat gaat lukken, zal de toekomst moeten uitwijzen.