'EU-verbod op verkoop auto's met brandstofmotor kan zomaar worden uitgesteld'
Toch langer toekomst voor de verbrandingsmotor?
Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto's worden verkocht die uitstootvrij zijn. Dat betekent dat er vanaf dat jaar in de EU geen nieuwe auto's meer te koop zijn met een traditionele verbrandingsmotor. Een hoge pief van Porsche zou niet gek opkijken als dat verbod wordt uitgesteld.
Met ingang van 2035 mogen er in de Europese Unie geen auto's meer worden verkocht die niet uitstootvrij zijn. Dat betekent vooralsnog niet dat het in de EU volledig gedaan is met de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor. Zo mogen fabrikanten die maximaal 1.000 auto's per jaar bouwen - denk aan merken als Koenigsegg en Donkervoort - ook na 2035 nog modellen met een brandstofmotor aan de man brengen. In theorie mogen fabrikanten die meer dan 1.000 auto's per jaar aan de man brengen ook auto's met een 'uitstootvrije' verbrandingsmotor verkopen, mits deze modellen op een 'klimaatneutrale' brandstof lopen, al zitten daaraan wat haken en ogen. Een hooggeplaatste functionaris van Porsche zegt tegen Automotive News dat híj denkt dat het EU-verbod op niet-uitstootvrije auto's wordt uitgesteld.
Lutz Meschke - de Chief Financial Officer (CFO) van Porsche - zegt tegen Automotive News dat er "momenteel veel discussies zijn over het eind van de verbrandingsmotor. Ik denk dat uitstel mogelijk is." Hij koestert die verwachting onder meer, omdat de groei van de EV-verkopen in Europa lijkt af te remmen. In het Verenigd Koninkrijk werd het verkoopverbod van niet-uitstootvrije auto's al uitgesteld van 2030 naar 2035 en ook uit Duitsland - de grootste automarkt van Europa - klonken negatieve geluiden over het verkoopverbod.