Europees voorstel: B+-rijbewijs voor SUV’s
Vanaf 1.800 kg
Europarlementariër Karima Delli komt met een plan om de rijbewijsregels in de verschillende Europese lidstaten wat gelijk te trekken. Dat gaat natuurlijk niet zonder een voorstel voor nieuwe regels, zoals een B+-rijbewijs dat is bedoeld om het rijden in een SUV minder aantrekkelijk te maken.
Naar goed Europees gebruik is het voorstel, onder onze aandacht gebracht door De Telegraaf en Politico, erg lang en lastig te doorgronden. Eén ding is echter overduidelijk: er moet volgens Delli een rijbewijscategorie ‘B+’ komen. Die bestaat formeel overigens al, maar krijgt in het voorstel een andere invulling. Het nieuwe ‘B+’ heeft niets te maken met aanhangers, maar alles met het gewicht van de auto zelf. Iedereen die een voertuig wil besturen van meer dan 1.800, maar minder dan 3.500 kg (de huidige limiet voor het B-rijbewijs), zou ‘B+’ moeten halen. Dat kan bovendien niet meteen, maar is slechts toegestaan als de automobilist in kwestie minimaal 21 jaar oud is. Delli draagt aan dat SUV’s meer ruimte innemen, minder efficiënt zijn, meer uitstoten en door hun hoge gewicht ook vaker ernstige ongevallen veroorzaken, al lijkt het voor wat betreft dat laatste bij aannames te blijven. De gewichtslimiet van 1.800 kg zou genoeg zijn voor ‘de overgrote meerderheid’ van de personenauto’s die momenteel te koop zijn, ‘zelfs elektrische’. Reken dus niet op een uitzondering voor EV’s, zoals die momenteel wel voor bedrijfswagens geldt.
Dat kan best wat beperkingen opleveren, want auto’s als de Tesla Model 3 Long Range en zelfs een Cupra Born met het grootste accupakket wegen al meer dan 1.800 kg. Ook als we ons beperken tot SUV’s zijn het heus niet alleen de enorme bakbeesten die door deze maatregel zouden worden geraakt. Een plug-in hybride Alfa Romeo Tonale weegt bijvoorbeeld al meer dan 1.800 kg, net als de tweemotorige versie van de nieuwe Volvo EX30 waar veel Nederlanders reikhalzend naar uitkijken.
Bovendien maakt de regel uiteraard geen onderscheid tussen carrosserievorm. De eerdergenoemde bestelwagens worden er dus ook door geraakt, terwijl die eigenlijk altijd uit noodzaak worden gereden. Daar wordt echter wel rekening mee gehouden in het voorstel, in de vorm van een uitzondering die zou moeten gelden voor mensen die het ‘zware’ rijbewijs daadwerkelijk nodig hebben.
Het voorstel van Delli omvat meer dan alleen het B+-rijbewijs, zoals een striktere en frequentere keuring voor oudere automobilisten en een absolute maximumsnelheid van 130 km/h in de gehele EU. Het behoeft vast geen toelichting dat dit met name in Duitsland op heel wat weerstand zal stuiten en ook de rest van het voorstel is nog lang niet goedgekeurd.