EU Commissaris wil af van BPM
Als het aan Europees belastingcommissaris Kovács ligt heeft de BPM zijn langste tijd gehad. Kovács wil af van de registratiebelastingen in Europa en wil het wegvallen van de inkomsten van de BPM compenseren met een verhoging van de motorrijtuigenbelasting of een kilometerheffing. Op 22 juni 2005 buigt de voltallige commissie zich over het plan.
Wie vandaag een personen of bestelauto aanschaft moet BPM betalen bij de aanschaf. De BPM is hierbij een registratiebelasting, een belasting die betaald moet worden bij de eerste registratie van een auto. Niet alleen Nederland heft een registratiebelasting ook andere Europese Lidstaten doen dit. De hoogte van de registratiebelastingen verschilt nogal per Lidstaat. Nederland heft daarbij op Denemarken na het hoogste bedrag per auto. De afschaffing van de BPM zal tot gevolg hebben dat een begrotingsgat ontstaat. Kovács is van mening dat dit gecompenseerd kan worden door een verhoogde motorrijtuigenbelasting en op den duur met een kilometerheffing. Het bedrag van de kilometerheffing kan daarbij afhankelijk worden gesteld van de uitstoot van de auto.
bron: www.autobelastingen.nl
Lees ook

AutoWeek 2025: 'Dit is de winnaar van de eindejaarsprijs design'

In alles wat je kan meten, is de Renault Austral beter dan de Honda ZR-V

De BMW 3 serie E46 is leuk maar staat nog dicht bij moderne auto, de E30 staat voor oldskool fun

De Biagini Passo is een Frankenstein-Golf Cabrio
