Er zijn nog maar drie BMW-modellen zonder ‘Curved Display’

En één daarvan is het topmodel

BMW 8-serie

Minimalisme en touchscreens nemen in rap tempo auto-interieurs over, en bij BMW is dat zeker niet anders. Nog maar drie modellen uit het uitgebreide portfolio van het merk hebben een traditioneel BMW-dashboard, met knoppen en zonder ‘curved display’.

In de vroege ochtend, ergens in Duitsland, begint een BMW-medewerker in één van de gigantische fabrieken van het merk de dag met een enorme stapel dan nog kaarsrechte, 14,9-inch breedbeeldschermen. Bij iedere nieuwe auto wordt er een nieuw scherm gepakt en dankzij jarenlange ervaring met exact de juiste druk over de knie in precies de goede bocht gevouwen, om vervolgens in de auto te worden geschroefd. Dat kan iedere willekeurige auto zijn, want de gebogen schermcombinatie met daarin nagenoeg álle functies treffen we immers in alle nieuwe BMW-modellen aan.

Wij weten natuurlijk ook wel dat het niet écht zo gaat, en niet alleen omdat je een ‘curved display’ niet over je knie buigt. Het is echter ook niet zo dat dit scherm in alle nieuwe BMW’s te vinden is. Dat is best opmerkelijk, want we kennen de combinatie van informatiedisplay en touchscreen al sinds 2020. Sinds de BMW iX in dat jaar werd gelanceerd, werd iedere modelwissel of facelift aangegrepen om andere modellen van een soortgelijk display te voorzien. Die ingreep bracht bij onder meer de 3-serie, 4-serie en X5 niet alleen de moderne schermcombinatie, maar betekende ook meteen dat er een heleboel knoppen verdwenen. Van traditionele bedieningsclusters voor bijvoorbeeld climatecontrol is met dit nieuwe systeem geen sprake meer, of het nu om een facelift gaat of om een geheel nieuw model met dit scherm.

BMW 3-serie van voor (boven) en na de facelift.

Inmiddels weten we dat BMW aan de vooravond staat van een geheel nieuw interieur-hoofdstuk, met alweer een nieuw infotainmentsysteem. Dat is best snel, want zelfs in 2025 zijn er nog drie modellen die het nog zonder ‘Curved Display’ moeten doen. De BMW's Z4, X4 en 8-serie, alle drie gelanceerd in 2018, doen het nog met een ‘ouderwets’ dashboard. In deze modellen treffen we dus nog een separaat (doch digitaal) instrumentarium onder een luifel aan, met daarnaast een los touchscreen en eronder traditionele ventilatieroosters, knoppen voor de climatecontrol en programmeerbare sneltoetsen. Op de middentunnel staat in deze modellen bovendien nog een klein pookje voor de automaat, waar de nieuwere BMW’s een simpele knop hebben. Wie dat allemaal mooi vindt, moet snel kijken (of kopen), want reken maar dat ook deze drie modellen uiteindelijk voor de bijl zullen gaan.

Video

Wie wil weten wat je allemaal zou kunnen missen in een modern BMW-interieur, moet zeker even de eerste paar minuten van deze video kijken. Daar laten we de verschillen tussen het ‘oude’ en nieuwe BMW-dashboard uitgebreid zien, en blijkt dat nieuw niet altijd beter is. Of vind jij van wel?

Video

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.