AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Er wordt gewerkt aan ijsvrije ruiten
63
Als het aan Volkswagen ligt, kan het ijskrabben binnenkort de geschiedenisboeken in. Er moeten nog wel wat hobbels worden genomen voordat de ijsvrije ruit in productie kan.
Volkswagen en Audi werken samen met het Fraunhofer Instituut aan een voorruit die niet kan bevriezen. Daarvoor zorgt een dunne film van indium tinoxide. "Anders dan bij verwarmbare voorruiten ontstaat bij ons in elk geval tot -18 graden Celsius helemaal geen bevriezing." 
De VW- en Fraunhofer-ingenieurs noemen de film 'Low E' en willen het in de toekomst concernbreed gaan aanbieden. "Een ijsvrije ruit is een geweldige stap voorwaarts op het gebied van comfort voor onze klanten," aldus de onderzoekers. 
'Low E' zorgt er voor dat water op de ruit niet condenseert of bevriest. Toch zijn er nog wat praktische problemen die moeten worden opgelost. "Wolken, luchtvochtigheid en wind zijn variabelen die de ijslaag niet helemaal kunnen verhinderen. Maar de kans op een bevroren voorruit neemt wel behoorlijk af." Ook zorgt de film op het raam momenteel nog voor problemen bij de ontvangst van de radio en bijvoorbeeld mobiele telefoons. 
"Het duurt nog wel even voordat deze vondst productierijp is. Wel staat vast dat het Volkswagen concern bezig is met een innovatie die nog niet eerder is vertoond."
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Achtergrond

Een Volkswagen Golf VR6 kan 30 jaar later van alles zijn omdat er ontzettend veel geknutseld is
Nieuws

Volkswagen kan doelen niet halen bij tekort aan Nexperia-chips
Nieuws

Volkswagen Tiguan en Tayron: meer voor iets meer
Occasiontest

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?
Nieuws







