AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
EN-V: GM's kruising tussen auto en Segway
38
Misschien flitsen we over twintig jaar wel door steden in een vervoermiddel als de GM EN-V Concept. Je kunt spreken van een kruising tussen een auto en een Segway die eruit ziet als een groot uitgevallen droogkap op wielen.
De EN-V Concept van GM is gebaseerd op het platform van de Personal Urban Mobility and Accessibility (P.U.M.A), een prototype van GM en Segway dat vorig jaar getoond is. Vanaf vandaag staat de volgende stap, de GM EN-V concept op de World Expo 2010 in Shanghai.
De EN-V Concept heeft twee elektromotoren, in elk wiel een. Het 'ding' biedt plek aan twee personen en een beetje bagage, weegt nog geen 500 kilo en is maar 1,5 meter lang. Het opladen van de lithium-ionaccu's kan via het stopcontact en met opgeladen accu's komt de EN-V 40 kilometer ver.
Hij heeft dezelfde stabilisatietechniek als een Segway, en de EN-V zit vol elektronische snufjes. Zo kan hij communiceren met andere auto's zodat hij geheel automatisch kan rijden. De bestuurder kan ondertussen bellen, internetten of gewoon lekker naar buiten kijken. Zelf rijden behoort echter ook tot de mogelijkheden. GM toont de EN-V Concept met drie verschillende designs.
Lees ook
Nieuws
Elektrische Porsche Cayenne: nog niet te koop, breekt nu al record
Nieuws
Stekkerauto's verbruiken meer stroom dan treinen
Autotest
Test: Volvo EM90 - gevalletje hygge meets hightech
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond