EN-V: GM's kruising tussen auto en Segway

GM EN-V Concept
Misschien flitsen we over twintig jaar wel door steden in een vervoermiddel als de GM EN-V Concept. Je kunt spreken van een kruising tussen een auto en een Segway die eruit ziet als een groot uitgevallen droogkap op wielen.
De EN-V Concept van GM is gebaseerd op het platform van de Personal Urban Mobility and Accessibility (P.U.M.A), een prototype van GM en Segway dat vorig jaar getoond is. Vanaf vandaag staat de volgende stap, de GM EN-V concept op de World Expo 2010 in Shanghai.
De EN-V Concept heeft twee elektromotoren, in elk wiel een. Het 'ding' biedt plek aan twee personen en een beetje bagage, weegt nog geen 500 kilo en is maar 1,5 meter lang. Het opladen van de lithium-ionaccu's kan via het stopcontact en met opgeladen accu's komt de EN-V 40 kilometer ver.
Hij heeft dezelfde stabilisatietechniek als een Segway, en de EN-V zit vol elektronische snufjes. Zo kan hij communiceren met andere auto's zodat hij geheel automatisch kan rijden. De bestuurder kan ondertussen bellen, internetten of gewoon lekker naar buiten kijken. Zelf rijden behoort echter ook tot de mogelijkheden. GM toont de EN-V Concept met drie verschillende designs.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.