Elektrische Volvo steeds slimmer
Volvo is samen met Ericsson, Göteborg Energi en het Viktoria Institute bezig met het ELVIIS-project. (Electric Vehicle Intelligent Infra Structure.) Daarmee kan vanuit de auto het opladen van de auto worden gemeten, gecontroleerd én worden betaald. De bedrijven hopen daarmee 'barrières voor het dagelijks gebruik van een EV op te heffen'.
Het oplaadpunt waar wordt aangemeerd, kan worden herkend door de auto. Dan is het mogelijk voor de bestuurder om de laadtijd in te stellen en het maximale bedrag waarvoor wordt 'getankt'. Middels het mobiele netwerk wordt er voor gezorgd dat er optimaal wordt geladen dat de goedkoopste stroom wordt gebruikt die er voorhanden is. Mocht het laden onverwacht worden gestopt, dan komt daarvan een melding via de smartphone van de EV-rijder.
Om het systeem gedurende een jaar te testen worden vijf exemplaren van de testvloot van de elektrische C30 gebruikt. "Vanuit ons oogpunt hoeft de berijder van een elektrische auto niets van de luxe in te leveren die hij van een normale auto gewend is. Dit is slimme technologie voor het opladen, waarbij er via de normale energierekening wordt betaald. Verder is het mondiaal inzetbaar," vindt Volvo.
PRIVATE LEASE Volvo
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo XC40 Single Motor Extended Range Plus 82 kWh | Trekhaak | 1500kg trekgewicht | Stoelverwarming | Adaptieve Cruise Control |
- 2024
- 24.641 km

Volvo S60 2.0 T5 Summum R-Line “180kw - 245pk”
- 2016
- 166.267 km

Volvo XC60 2.0 T8 AWD Polestar Engineered Pano H/K 360° Autopilot
- 2020
- 90.450 km
Lees ook

Joost kocht deze Volvo 66 als experiment maar zijn eerste auto leverde uiteindelijk zelfs geld op

Hiermee begon het succesverhaal van de Volvo XC60

Volvo profiteert eerder dan verwacht van kostenbesparingen

Test: Volvo ES90 – Rijdt heel comfortabel, zolang je voorin mag zitten

