Renault 5 Turbo 3E: 500 pk, achterwielaandrijving én in productie

De Turbo is terug!

Renault 5 Turbo 3E

Wat heeft de aanduiding Turbo op een elektrische auto te zoeken? Bijzonder weinig, maar als Porsche ermee wegkomt, dan komt Renault dat ook. Dat moet het merk gedacht hebben toen het besloot om de toch wel legendarische Renault 5 Turbo een elektrische opvolger te geven.

Je kan een heel zuur verhaal afsteken over elektrische auto's met de Turbo-aanduiding. Waar 'Turbo' vroeger stond voor de aanwezigheid van een verbrandingsmotor met - je verwacht het niet - daadwerkelijk een turbo erop voor extra vermogen, betekent Turbo bij elektrische Porsches simpelweg dat je met een van de heftigste elektrische aandrijflijnen te maken hebt. Renault volgt een vergelijkbaar beleid en wel met de elektrische Renault 5. Het komt namelijk met een uitermate heftig ogende elektrische hot hatch die als spiritueel opvolger fungeert van de beroemde R5's Turbo uit het verleden. Hij heet: Renault 5 Turbo 3E. En hij gaat gewoon in productie!

Achterwielaandrijving en 500 pk!

De Renault 5 Turbo 3E is op meerdere vlakken een wel heel bijzondere nieuwkomer. Allereerst om het feit dat hij onder de merknaam Renault gevoerd gaat worden, terwijl Alpine binnen Groupe Renault toch echt het merk lijkt waar een dergelijke versie ondergebracht had kunnen worden. Alpine heeft in de vorm van de A290 immers ook al een sportieve, sterkere variant van de elektrische Renault 5 E-Tech Electric. Nee, de 5 Turbo 3E is gewoon een Renault en verschilt extreem van de voorwielaangedreven en tot 210 pk sterke A290. En dat komt niet eens enkel door zijn grondig uitgebouwde en historisch verantwoord ogende carrosserie. De Renault 5 Turbo 3E heeft namelijk geen voorwielaandrijving en is ook geen vierwielaandrijver, maar heeft... achterwielwielaandrijving! Inderdaad: net als de R5 Turbo van weleer.

Renault 5 Turbo 3E

Dik, dikker: R5 Turbo 3E.

Wat prestaties betreft, lijkt de R5 Turbo 3E de Alpine A290 volledig weg te vagen. De Renault R5 Turbo 3E krijgt in elk achterwiel een elektromotor. Samen moeten ze goed zijn voor - hou je vast - een prettig gestoorde 500 pk. Vijfhonderd. In een compacte hatchback in het B-segment. Daarmee is hij ruim tweemaal zo sterk als de sterkste Alpine A290. De Renault 5 Turbo 3E moet in staat zijn om in slechts 3,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te sprinten.

Uitgebreide technische specificaties zijn er nog niet, al kunnen we je wel al melden dat de auto een uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie heeft. Naast de spectaculair ogende bodykit en de uitgebouwde heupen is ook het front van de 5 Turbo 3E interessant. Daarin zitten namelijk compleet andere koplampen dan in de reguliere Renault 5 E-Tech Electric. Ook interessant: de laadaansluiting zit verborgen in één van de grote luchtinlaten in de heupen. Verder is de raampartij anders dan die van de conventionelere 5 E-Tech Electric. Ook een groot verschil: de Turbo 3E is een driedeurs. Er lijkt dan ook maar weinig 5 E-Tech Electric in de Turbo 3E te zitten.

Al in september 2022 leek Renault met een R5 Turbo 3E geheten showauto te hinten naar een extreem sportieve 5, maar dat het zó heftig zou uitpakken hadden we niet verwacht.

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (233)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.