Elektrische Lada e-Largus is eigenlijk elektrische Dacia met twee accu's
Met twee accupakketten
Ook Lada prikt de stekker in het stopcontact. Dat deed het al eens eerder op piepkleine schaal, maar het heeft nu een elektrische auto gepresenteerd die het op grotere schaal gaat produceren. Dit is de Lada e-Largus, een auto die stiekem een Dacia is.
Veel Nederlanders herinneren zich Lada als een merk dat goedkope auto's met stokoude techniek verkocht. In de dik tien jaar dat Lada niet meer in Nederland actief is, heeft het zich natuurlijk wel doorontwikkeld. De tijd van de Riva/2100-reeks, de Samara en 110/111/112 is ook in thuisland Rusland al jaren voorbij. Hoewel Lada nog altijd een iets gemoderniseerde versie van de stokoude Niva verkoopt als Niva Legend en ook de inmiddels hoogbejaarde Kalina er – inmiddels als lid van de Granta-familie – nog wordt verkocht, heeft Lada – net als Dacia – ook modellen op de menukaart met van Renault en vooral van Dacia geleende techniek. Denk aan de XRay die op het platform van de vorige generatie Sandero staat. In de Russische showrooms staat echter een auto die nog meer Dacia is: de Largus. De Lada Largus is namelijk weinig meer dan een eerste generatie Dacia Logan MCV waar de Russen hun eigen badges op hebben geplakt. Het is die Lada Largus die in de vorm van deze e-Largus een volledig elektrische versie krijgt.
We schreven in augustus 2022 al over de e-Largus, al ging het toen nog om een voorproefje. De definitieve Lada e-Largus is bepaald geen strepentrekker. De volledig elektrische stationwagon heeft een elektromotor met een piekvermogen van 163 pk. Dat klinkt als heel wat, maar het nominale vermogen ligt met 68 pk veel lager. De 0-100-sprint legt de e-Largus in iets minder dan 10 tellen af en daarmee is het de rapst accelererende Largus die er is. Wel moet je genoegen nemen met een topsnelheid van 145 km/h. Belangrijker: de actieradius. Die is afhankelijk van de versie die je kiest.
Lada verkoopt de e-Largus straks namelijk als bestelauto en als personenauto. De personenautoversie heeft een 45,7 kWh-accu op de plek waar je normaliter de benzinetank vindt. Daarbij zit er onder de motorkap een tweede accu met een capaciteit van 15,3 kWh. Die combinatie levert de Lada e-Largus volgens Avtovaz een bereik van 420 kilometer op. De bestelversie heeft standaard enkel de 45,7 kWh-accu en perst daar tot 320 kilometer uit. De accu in het front is voor de besteller optioneel. De Lada e-Largus heeft in Rusland een vanafprijs van omgerekend €28.400, inclusief overheidssubsidie. Goedkoop is hij niet. Ter vergelijking: de goedkoopste Largus met benzinemotor kost er omgerekend nog geen €16.000.
De e-Largus is overigens niet de eerste elektrische Lada ooit. Zo produceerde Lada in 2011 een elektrische versie van de 1117, de stationwagen van de Kalina. Die El Lada geheten EV is vooral voor testdoeleinden gebruikt.