Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Elektrische Kia EV6 vanbinnen én vanbuiten

Met nieuwe designtaal

161
Kia EV6
Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
15 maart 2021 om 01:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Dít is de volledig elektrische Kia EV6, een splinternieuw model dat voor de Koreanen zeer belangrijk is. De EV6 is de eerste Kia die op het volledig voor elektrische auto's ontwikkelde E-GMP-platform staat en voorzien is van de jongste designtaal.

De EV6 beleeft deze maand nog zijn publieksdebuut, maar Kia laat nu alvast het exterieur én het interieur zien. De EV6 belooft een zeer interessante EV te worden. Het is de eerste volledig als elektrisch model ontwikkelde Kia, die daarnaast ook nog eens op uiterst bijzondere wijze is vormgegeven. Kia's nieuwe designfilosofie 'Opposites United' debuteert op deze elektrische EV6. Dat dat meer dan slechts een fraai klinkende term is, bewijst het model van alle kanten.

Design

Ietwat kort door de bocht gezegd moet je de EV6 beschouwen als het broertje van de Hyundai Ioniq 5. Ook de EV6 rust op een variant van het specifiek voor EV's bestemde E-GMP-platform. Er is nog een overeenkomst met de Ioniq 5, ook de EV6 heeft namelijk een uitgesproken vormgeving. De twee EV's verschillen optisch echter als dag en nacht van elkaar. Waar de Ioniq 5 is doorspekt met rechte lijnen, zijn in het design van de EV6 zowel hoekige als ronde vormen verwerkt. De Kia heeft scherp gesneden koplampen met zowel eronder als erboven gesegmenteerde led-dagrijverlichting. Ertussen zit het nieuwe embleem. Het Digital Tiger Face, zo noemen de Koreanen het nieuwe front. Een evolutie van het Tiger Nose-front dat Kia de laatste jaren toepaste. Maar er is meer opvallends.

Kia EV6

Kia EV6

Zo heeft de elektrische Kia een aflopende daklijn die eindigt een achterspoiler met daaronder een opvallend vlak liggende achterruit. Dé optische attractie van de EV6 is de verlichting aan de achterkant. Over de gehele breedte van de achterklep loopt een ledstrip die aan weerszijden overloopt in diagonale led-achterlichten, die uit streepjes zijn opgebouwd. De achterlichten lopen optisch door tot de kunststof wielkastranden. De daadwerkelijke units lopen naar onderen toe ook nog eens over in de achteruitrijlichten, die op hun beurt weer zijn samengesmolten met een over de gehele breedte van de kont lopende chroomstrip. Origineel oogt het alleszins.

Kia EV6

Kia EV6 interieur

Interieur

Ook van het interieur heeft Kia werk gemaakt, al oogt de werkplek van de elektrische cross-over minder onconventioneel dan zijn buitenkant. Achter het eigenwijs vormgegeven tweespaaks stuurwiel zit een enorm gebogen display, waarin naast het digitale instrumentarium ook het infotainmentscherm is verwerkt. De middenconsole oogt vrij opgeruimd. Meer dan de ventilatieroosters, die optisch over de gehele breedte van het dashboard lopen, en een paneel met aanraakgevoelige knoppen met haptische feedback voor onder meer de klimaatregeling, vinden we er niet. In de middentunnel zitten uiteraard bekerhouders, maar ook een draaiknop om de gewenste rijrichting te kiezen, een inductielader en de startknop.

Techniek

Kia deelt nog geen technische specificaties van de elektrische EV6. Die volgen later deze maand als de auto in zijn geheel wordt gepresenteerd. De reeds genoemde Hyundai Ioniq 5 geeft wel een aardige indicatie van wat je van de EV6 kunt verwachten, ook wat afmetingen betreft. De Ioniq 5 heeft een wielbasis van maar liefst drie meter en dat zal bij deze Kia nauwelijks anders zijn. Dat is werkelijk enorm. Ter vergelijking: Kia's grootste Europese SUV, de Sorento, heeft een wielbasis van 2,82 meter. Zelfs Kia's grootste SUV in de Amerikaanse showrooms, de 5 meter lange Telluride heeft een wielbasis die met 2,9 meter maar liefst 10 centimeter kleiner is. We mikken er vooralsnog op dat de EV6 grofweg 4,65 meter lang is en dat de bagageruimte een inhoud heeft van pak 'm beet 530 liter. Hyundai Ioniq 5

De Hyundai Ioniq 5 waar de Kia EV6 sterk aan is gelieerd

Kia levert de EV6 straks ongetwijfeld in diverse uitvoeringen. Net als de Hyundai Ioniq 5 is de Kia EV6 in principe een achterwielaandrijver, maar er komen ook vierwielaangedreven uitvoeringen. De Ioniq 5 is leverbaar met accupakketten van 58 kWh en 72,6 kWh. Reken op vergelijkbare pakketten voor de EV6. De instap-Ioniq 5 heeft een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de achteras en heeft de 58 kWh batterij. Combineer je dit accupakket met vierwielaandrijving, dan krijg je ook nog eens een 88 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de vooras die het systeemvermogen op 235 pk en 605 Nm brengt. De versies met het 72,6 kWh accupakket zijn sterker. De Ioniq 5 72,6 kWh met achterwielaandrijving levert 218 pk en 350 Nm, de vierwielaangedreven variant maar liefst 306 pk en 605 Nm. Die topuitvoering zoemt in zo'n 5 seconden naar de 100 km/h. Reken voor de Kia EV6, net als bij de Ioniq 5, op een actieradius van maximaal 480 kilometer.

Naamgeving

De modelnaam EV6 wijst er op dat Kia voor zijn op stapel staande elektrische modellen een afwijkende naamstrategie hanteert. Alle EV's krijgen 'EV' in hun naam, gevolgd door een getal dat de plaatsing in het gamma aangeeft.

Later deze maand meer! Hier lees je meer over de technisch sterk aan deze Kia EV6 verwante Hyundai Ioniq 5.

  • Houd me op de hoogte over de Kia EV6
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Kia Kia EV6 Elektrische Auto Nieuwe auto's

PRIVATE LEASE Kia EV6

INFO
ANWB
ANWB
Kia EV6 58kWh Air (5D/CVT)
€ 689
Bekijk nu ⟩
Kia
Kia
Kia EV6 58kWh Air (5D/CVT)
€ 644
 
Kia EV6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia EV6 77kWh Plus Advanced AWD *september levering*

    Kia EV6 77kWh Plus Advanced AWD *september levering*

    • 2022
    • 1.001 km

    € 65.195

    Kia EV6 77,4kWh 325pk AWD GT-Line

    Kia EV6 77,4kWh 325pk AWD GT-Line

    • 2023
    • 10 km

    € 67.135

    Kia EV6 77,4kWh 229pk RWD EV6 Plus

    Kia EV6 77,4kWh 229pk RWD EV6 Plus

    • 2023
    • 10 km

    € 57.754

Meer Kia EV6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Kia EV6 | Nieuw: GT (€ 64.195)

    94
    • 20 april 2022

Lezersreacties (161) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia EV6 specificaties
  • Kia EV6 occasions
  • Kia EV6 video's
Advies en informatie
  • Kia EV6 tests
  • Kia EV6 gebruikersreviews
  • Kia EV6 index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia EV6 58kWh Air (2022)

    Kia EV6 58kWh Air (2022)

    9
    • 9 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Kia EV6 77.4kWh AWD Plus (2022)

    Kia EV6 77.4kWh AWD Plus (2022)

    6
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Kia EV6 58kWh Plus (2022)

    Kia EV6 58kWh Plus (2022)

    3
    • 23 april 2022
  • Gebruikersreview
    Kia EV6 77.4kWh AWD Plus Advanced (2022)

    Kia EV6 77.4kWh AWD Plus Advanced (2022)

    4
    • 8 april 2022
  • Gebruikersreview
    Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021)

    Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021)

    4
    • 23 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Kia EV6 77.4kWh Plus (2021)

    Kia EV6 77.4kWh Plus (2021)

    12
    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Kia EV6 77.4kWh Plus (2021)

    Kia EV6 77.4kWh Plus (2021)

    27
    • 12 december 2021
meer reviews
Kia EV6 vs. Skoda Enyaq - Dubbeltest

Kia EV6 vs. Skoda Enyaq - Dubbeltest

263

Het is dringen geblazen in het segment van iets verhoogde EV’s zo rond de 50.000 euro dit jaar....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model 3 Performance maar goedkoper

    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model...

    212
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 GT: 585 pk sterke topversie in detail

    Kia EV6 GT: 585 pk sterke topversie in...

    409
    • 7 april 2022
  • Nieuws
    'Kia EV6 met achterwielaandrijving en grootste accu populair' - Wel en Wee

    'Kia EV6 met achterwielaandrijving en grootste...

    64
    • 16 maart 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 is de Auto van het Jaar 2022

    Kia EV6 is de Auto van het Jaar 2022

    125
    • 1 maart 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 Elektrische Auto van het Jaar 2022

    Kia EV6 Elektrische Auto van het Jaar 2022

    57
    • 17 februari 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'Waar is de recuperatie-wipschakelaar?'

    Achteruitkijkspiegel - 'Waar is de recuperatie-wipschakelaar?'

    48
    • 5 februari 2022
Merk
Merk
  • Kia Sportage - Welkom duurtest

    Kia Sportage - Welkom duurtest

    50
    • 14 juni 2022
  • Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

    4
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • Test: Kia Niro EV

    Test: Kia Niro EV

    106
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    112
    • 22 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden