Elektrische Ferrari krijgt mogelijk gesimuleerde schakelmomenten
Laat de puristen het maar niet horen
De volledig elektrische Ferrari moet zoveel mogelijk de beleving van een brandstof-Ferrari gaan overbrengen. Mogelijk grijpt het merk daarvoor ook naar gesimuleerde schakelmomenten, inclusief geluid.
Je kunt wellicht maar moeilijk wennen aan het idee dat zelfs Ferrari bijna met een elektrische auto komt. Dat begrijpt Ferrari ook, dus daarom wil het zijn eerste EV nog wat kenmerken van een brandstofauto meegeven. Zo weten we al dat Ferrari werkt aan een speciaal geluid voor zijn elektrische auto's. Topman Benedetto Vigna beloofde al dat de EV's op dat gebied zelfs 'kunnen wedijveren met de emoties die de beroemde verbrandingsmotoren voortbrengen'. We gaan het meemaken. Nu blijkt dat Ferrari mogelijk nog een kunstje van stal haalt: gesimuleerde schakelmomenten.
AutoWeek vond een patentaanvraag van Ferrari voor gesimuleerde schakelmomenten voor een EV. Op basis van de positie van het gaspedaal en de geselecteerde 'versnelling' moet het koppel op de aandrijvende wielen veranderen. Dat moet het gevoel geven dat je dus echt in een bepaalde versnelling rijdt en ook moet er daardoor wat in de aandrijflijn te voelen zijn als je schakelt. Ferrari heeft vrijwel gelijktijdig een patentaanvraag ingediend voor geluid dat bij de schakelmomenten hoort. Je voelt het dus niet alleen, je hoort het ook. Nieuw is dit zeker niet; we kennen het bijvoorbeeld al van de Hyundai Ioniq 5N, maar Ferrari speelt dus op zijn minst ook met de gedachte om dit toe te passen.
Of Ferrari dit ook werkelijk doorvoert op zijn eerste EV, weten we waarschijnlijk pas over dik een halfjaar. Op 9 oktober onthult Ferrari zijn eerste volledig elektrische auto.