'Elektrische auto verbruikt veel minder grondstoffen dan brandstofauto'

30 kilo blijft over

Elektrische auto's

Elektrische auto’s hebben veel minder grondstoffen nodig dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit een analyse van Transport & Environment.

De grote hoeveelheid grondstoffen die nodig is voor de accu, wordt vaak aangedragen als een groot nadeel van elektrische auto's. Inderdaad, daar zijn nogal wat grondstoffen voor nodig, maar die kunnen bijna allemaal worden hergebruikt. Uiteindelijk blijft er na recycling van een EV-accu slechts zo’n 30 kilo aan grondstoffen over die niet hergebruikt kan worden, stelt T&E. Dat lijkt veel, maar niet als je het vergelijkt met de 17.000 liter benzine die een gemiddelde auto gedurende zijn levensduur verbruikt. Volgens een nieuwe studie van de Europese denktank voor schoner vervoer, is de huidige afhankelijkheid van Europa van ruwe olie veel groter dan de behoefte aan grondstoffen voor accu’s. De kloof zal door de technologische vooruitgang nog groter worden. Want daardoor zal de hoeveelheid lithium die nodig is om een EV-accu te maken in het volgende decennium halveren. De benodigde hoeveelheid kobalt zal zelfs met meer dan driekwart afnemen en die van nikkel met ongeveer een vijfde, aldus T&E.

Lucien Mathieu, analist vervoer en e-mobiliteit bij T&E, zegt hierover: "Als het op grondstoffen aankomt, is er gewoon geen vergelijking mogelijk. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto die op fossiele brandstoffen rijdt, het equivalent van een stapel olievaten van 25 verdiepingen hoog. Bij de recycling van accumaterialen gaat er slechts zo’n 30 kilogram metaal verloren. Dat is ruwweg de grootte van een voetbal.”

Uitstoot

Uit de ‘levenscyclusanalyse’ van Transport & Environment blijkt tevens dat elektrische auto’s gedurende hun levensduur ook altijd minder CO2 produceren dan auto's met een verbrandingsmotor. Zelfs in Polen, dat de 'vuilste' elektriciteitsvoorziening van de EU heeft, stoten elektrische auto's 22 procent minder CO2 uit dan benzineauto’s. Ook verbruiken EV’s tijdens hun levensduur 58 procent minder energie dan een benzineauto, aldus T&E.

Eerder deed T&E ook al onderzoek naar de 'well-to-wheel'-uitstoot van EV's. Toen rolde Polen er al uit als het land waar het verschil tussen EV's en diesels het minst groot was. Duitsland en Nederland hebben vergeleken met bijvoorbeeld Zweden ook relatief niet zo'n schone energievoorziening.

Lezersreacties (120)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.