Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

'Elektrische auto verbruikt veel minder grondstoffen dan brandstofauto'

30 kilo blijft over

120
Elektrische auto's
  • AD.nl/Joas van Wingerden
  • Nieuws
5 maart 2021 om 14:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Elektrische auto’s hebben veel minder grondstoffen nodig dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit een analyse van Transport & Environment.

De grote hoeveelheid grondstoffen die nodig is voor de accu, wordt vaak aangedragen als een groot nadeel van elektrische auto's. Inderdaad, daar zijn nogal wat grondstoffen voor nodig, maar die kunnen bijna allemaal worden hergebruikt. Uiteindelijk blijft er na recycling van een EV-accu slechts zo’n 30 kilo aan grondstoffen over die niet hergebruikt kan worden, stelt T&E. Dat lijkt veel, maar niet als je het vergelijkt met de 17.000 liter benzine die een gemiddelde auto gedurende zijn levensduur verbruikt. Volgens een nieuwe studie van de Europese denktank voor schoner vervoer, is de huidige afhankelijkheid van Europa van ruwe olie veel groter dan de behoefte aan grondstoffen voor accu’s. De kloof zal door de technologische vooruitgang nog groter worden. Want daardoor zal de hoeveelheid lithium die nodig is om een EV-accu te maken in het volgende decennium halveren. De benodigde hoeveelheid kobalt zal zelfs met meer dan driekwart afnemen en die van nikkel met ongeveer een vijfde, aldus T&E.

Lucien Mathieu, analist vervoer en e-mobiliteit bij T&E, zegt hierover: "Als het op grondstoffen aankomt, is er gewoon geen vergelijking mogelijk. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto die op fossiele brandstoffen rijdt, het equivalent van een stapel olievaten van 25 verdiepingen hoog. Bij de recycling van accumaterialen gaat er slechts zo’n 30 kilogram metaal verloren. Dat is ruwweg de grootte van een voetbal.”

Uitstoot

Uit de ‘levenscyclusanalyse’ van Transport & Environment blijkt tevens dat elektrische auto’s gedurende hun levensduur ook altijd minder CO2 produceren dan auto's met een verbrandingsmotor. Zelfs in Polen, dat de 'vuilste' elektriciteitsvoorziening van de EU heeft, stoten elektrische auto's 22 procent minder CO2 uit dan benzineauto’s. Ook verbruiken EV’s tijdens hun levensduur 58 procent minder energie dan een benzineauto, aldus T&E.

Eerder deed T&E ook al onderzoek naar de 'well-to-wheel'-uitstoot van EV's. Toen rolde Polen er al uit als het land waar het verschil tussen EV's en diesels het minst groot was. Duitsland en Nederland hebben vergeleken met bijvoorbeeld Zweden ook relatief niet zo'n schone energievoorziening.

  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Elektrische Auto

Bekijk ook

Nieuws
Verkoop elektrische bestelauto's stijgt sterk

Verkoop elektrische bestelauto's stijgt sterk

De verkoop van elektrische bestelauto's nam in februari met 180 procent toe ten opzichte van...

56
Nieuws
Nederland krijgt uitgebreid testlab voor laden EV's

Nederland krijgt uitgebreid testlab voor laden EV's

Stichting ElaadNL werkt aan een nieuw testlab in Arnhem om bedrijven te faciliteren bij hun...

11

Lezersreacties (120) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Hyundai Bayon vs. Kia Stonic - Dubbeltest

Hyundai Bayon vs. Kia Stonic - Dubbeltest

Met de Bayon heeft Hyundai een tweede SUV-achtige in de compacte klasse, want hij opereert...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden