Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Onderzoek: EV versus diesel 'Well to Wheel'

Nederland bij de middenmoot

213
Onderzoek: EV versus diesel 'Well to Wheel'
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
27 oktober 2017 om 13:13
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het is al jaren voer voor discussie tussen liefhebbers en sceptici van elektrische auto's: de 'Well to wheel'-uitstoot, ofwel de ecologische voetafdruk van een EV als de productiekosten van de auto én de gebruikte stroom worden meegerekend. Transport & Environment zegt er nu een antwoord op te hebben.

Fabrikanten van elektrische auto's roepen graag dat EV's helemaal niets uitstoten, maar dat is natuurlijk alleen juist als je er op een bepaalde manier naar kijkt. Dat er niets uit de virtuele uitlaat komt, wil immers niet zeggen dat een elektrische auto niet op een andere manier verantwoordelijk is voor broeikasgassen en vervuilende stoffen. De European Federation for Transport and Environment heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de CO2-uitstoot van elektrische auto's in vergelijking met een overeenkomstige dieselauto. De uitkomst: elektrische auto's hebben altijd een aanzienlijk kleinere 'carbon footprint'.

Hoeveel winst er precies behaald kan worden door met een EV te rijden, hangt sterk af van het land waarin dat gebeurt. Het aandeel van groene stroom is immers niet overal gelijk. Polen komt als slechtste uit de bus in het onderzoek, maar zelfs in dat land zou een elektrisch voertuig gedurende z'n leven 25 procent minder CO2 uitstoten dan een diesel die iedere kilometer 120 gram achterlaat. Topscorers zijn Zweden, het 'groenste' land van Europa, en Frankrijk, waar kernenergie goed is voor driekwart van het stroomaanbod. Daar stoten EV's gedurende hun leven respectievelijk 85 en 80 procent minder CO2 uit. In Nederland zou een elektrische auto 50 procent winst opleveren ten opzichte van de auto met verbrandingsmotor, waarmee ons land in de middenmoot terechtkomt.

Voor het onderzoek deed Transport & Environment een aantal aannames. Om te beginnen gaat de instantie uit van een levensduur van 200.000 km. Ook zijn de cijfers gebaseerd op een stroomverbruik van 0,2 kWh per kilometer en een accupakket van 30 kWh. Dat accupakket moet, zo neemt T&E aan, gedurende die 200.000 km 1,5x worden vervangen. Het dieselvoertuig dat ter vergelijking wordt aangedragen, stoot 120 gram CO2 per kilometer uit. De European Federation for Transport and Environment is een federatie van verschillende NGO's die zich tendoel heeft gesteld transport in Europa op alle mogelijke manieren te verduurzamen.

Lezersreacties (213) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Duitsland is inmiddels goed op stoom in de EV-markt. Zowel in de middenklasse als aan de top....

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden