Elektrische auto kost Belastingdienst half miljard
De autobranche, die eerst lobbyde voor de belastingvoordelen, keert zich tegen de maatregelen. Dat blijkt uit onderzoek van De Volkskrant zaterdag.
Het Minsterie van Economische Zaken heeft in 2013 geen goede schatting kunnen maken van de totale kosten voor de fiscale stimuleringsmaatregelen, waardoor de kosten door het plafond van 125 miljoen euro heen schoten.
In 2013 zijn ruim 22.000 stekkerauto's verkocht, veel meer dan de jaren daarvoor. Volgens de Volkskrant is dit gekomen door de onverwacht sterk toegenomen populariteit van hybride auto's als de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 Plug-in Hybrid
Elektrische auto's komen in aanmerking voor een groot aantal subsidieregelingen en financiële voordelen. De financiële voordelen voor de bestverkochte stekkerauto van 2013, de Outlander, konden oplopen tot 31.000 euro.
Brancheorganisaties als de Bovag en de RAI vinden dat de stimuleringsmaatregelen zijn doorgeschoten en de markt daardoor wordt verstoord.
Het ministerie wijt de onverwachte kosten aan "snelle technologische ontwikkelingen" en gaat in de loop van 2014 de stimuleringsmaatregelen evalueren.
Lees ook

AutoWeek 2025: 'Dit is de winnaar van de eindejaarsprijs design'

In alles wat je kan meten, is de Renault Austral beter dan de Honda ZR-V

De BMW 3 serie E46 is leuk maar staat nog dicht bij moderne auto, de E30 staat voor oldskool fun

De Biagini Passo is een Frankenstein-Golf Cabrio
