Elektrisch rijden onder druk klimaatakkoord
'Bijtelling op EV's wellicht omhoog'

Het is maar de vraag of kabinetsplannen in het kader van het klimaatakkoord elektrisch rijden genoeg zullen stimuleren om de eerder gestelde doelen te halen, aldus Natuur en Milieu en leasebedrijven, die daarover maandag de noodklok luiden.
Leasebedrijven vrezen dat elektrische rijden onnodig duurder gaat worden en dat heeft volgens Natuur & Milieu weer een negatieve invloed op het terugdringen van de CO2-uitstoot, zo meldt NOS maandagochtend. De organisaties baseren hun vrees op berichten dat het kabinet de stimuleringsplannen voor elektrisch rijden fors wil afzwakken. De subsidie van zesduizend euro zou worden gehalveerd, de bijtelling zou van 4 naar 8 of zelfs 10 procent worden opgehoogd en de bovengrens van de lage bijtelling zou van de 50.000 euro in het conceptakkoord naar 40.000 euro cataloguswaarde worden aangescherpt. Bovendien zouden verhogingen van accijnzen en houderschapsbelasting voor auto's met verbrandingsmotor worden geschrapt.
In eerdere scenario's was afgesproken dat de bijtelling op volledig elektrische auto's tot 2024 zou worden gehandhaafd. In het coalitieoverleg dat maandag en dinsdag wordt gevoerd, zouden deze eerdere plannen op de tocht staan.
Ondertussen laait de discussie rond rekeningrijden en andere vormen van betalen naar gebruik opnieuw op.
Lees ook

Toyota bZ4X vs Volkswagen ID4 - Dubbeltest

General Motors gaat ook Tesla-laders gebruiken

Enorme verschillen in laadtarieven per gemeente

Porsche Mission X: elektrisch vervolg op 918 en Carrera GT

'Tesla plant tweede Europese gigafactory in Spanje'

VinFast VF3 is nieuwe budget-EV 'voor de massa'
Lezersreacties (201) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.