Eindelijk verlossing: de BMW M4 Coupé
Jarenlang kenden we 'm als M3, terwijl de vierdeursvarianten als M3 Sedan te boek stonden. De vijfde generatie staat echter bekend als de M4 – binnen de koers waarin alle als coupé gelijnde auto's van BMW een even nummer krijgen voor de typeaanduiding. Niettemin is het bijzonder dat de coupé tegelijkertijd met z'n vierdeurige broertje onthuld wordt.
Meetlat
In afmetingen wijkt de M4 niet heel veel af van de reguliere 4-serie. In de lengte meet hij 4.671 mm, in de breedte is dat 1.870 mm en voor de hoogte verschijnt 1.383 mm op de meetlat. Belangrijker is het feit dat de nieuwe M4 een stuk lichter is dan zijn voorganger: met een kaal leeggewicht van 1.497 kilo (met automaat 1.537 kilo) is 'ie zo'n tachtig kilo lichter dan zijn voorganger. Dit mede dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen zoals door koolstofvezel versterkt plastic en aluminium voor een aantal chassis- en carrosserie-onderdelen. Bovendien is er weer een koolstofvezel dak te vinden op deze nieuwe coupé van BMW, die de auto zes kilo lichter maakt.
Uiteraard oogt het bodypakket van het auto een stuk agressiever dan dat van de gewone 4, en is het ook in aerodynamisch opzicht geavanceerderd. Zo heeft BMW ook een Gurney-spoiler gemonteerd op de achterklep. Daarnaast is vanzelfsprekend de ophanging aangepast voor de sportieve inborst van de M4. Standaard staat de auto op 18-inch lichtmetaal. Om je te herinneren aan het feit dat je met een echte M op pad bent, zijn er diverse M-logo's te vinden. In het interieur zijn onder meer de voetsteun, de pookknop, het instrumentarium en het stuurwiel voorzien van het legendarische icoon.
Smokey Burnout
Het grootste nieuws vinden we natuurlijk onder de kap. De V8 van de vorige generatie heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe zes-in-lijn met twee turbo's, goed voor een vermogen van 431 pk, dat tussen de 5.390 en 7.000 toeren per minuut beschikbaar is. Het koppel van 550 Nm is beschikbaar tussen 1.800 en 5.390 toeren. Dankzij die power sprint de M4 in 4,1 seconden vanuit stilstand naar de honderd kilometer per uur – een halve seconde sneller dan zijn voorganger. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 250 kilometer per uur, al is deze met het optionele M Driver's Package te verhogen tot 280 km/h. De CO2-uitstoot per kilometer bedraagt 194 gram – 25 procent minder dan zijn voorganger. In combinatie met de handbak bedraagt de CO2-uitstoot 204 g/km.
De krachtbron kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak, die ditmaal voor het eerst zelf tussengas kan geven bij het terugschakelen. Eerder was deze feature voorbehouden aan de M Double Clutch Transmission, die ook op de M4 te bestellen is. In dat geval beschikt de M4 over Launch Control, en BMW claimt dat de acceleratie daarmee hoe dan ook een stukje sneller gaat dan de handbak. Daarnaast is er de 'Smokey Burnout'-functie, die de bestuurder helpt om gemakkelijker wielspin te creëeren bij lagere snelheden. Stability Clutch Control helpt onderstuur tegen te gaan door de koppeling te beheersen.
BMW benadrukt dat circuitgebruik prominent in gedachten is gehouden bij de ontwikkeling van de M4. Niet voor niets is het koelingssysteem speciaal afgesteld op deze manier van rijden en worden de temperatuur van de motor, turbo's en versnellingsbak goed in de gaten gehouden. In de eerste helft van 2014 verwachten we de M4 bij de dealers. Prijzen worden later bekendgemaakt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

BMW 4-serie Coupé M440d xDrive High Executive Pano, Harman-Kardon, LaserLight, 340pk
- 2021
- 183.492 km

BMW 4-serie Coupé GTS - EU Car - First Paint - Carbon Interior Package
- 2016
- 13.725 km

BMW 418i Executive Edition - Automaat - Navi - Clima - Cruise - PDC - Sportstoelen
- 2020
- 172.411 km