AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Eindelijk onthuld: Datsun on-Do met lange kont

Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
Datsun on-Do
De jongste telg binnen de herboren Datsun-familie is deze vandaag gepresenteerde on-Do. In Europa hoeven we hem niet te verwachten, maar voor de Russen is het een bijzonder belangrijke sedannetje.

We hebben de auto al eens in het wild gespot, dus eigenlijk is de verrassing niet zo heel groot meer. Later kregen we van Datsun zelf nog een opwarmende teaser toegezonden, waarop de neus van de auto al werd vrijgegeven.

De Datsun wordt on-Do gedoopt, en daarmee krijgt de Japans-Russische sedan een naam die afwijkt van z'n Go-broertjes. En profil en van achteren toont de on-Do een kont die wel erg ver lijkt uit te steken. Hij heeft verder overeenkomsten met de Lada Granta, waar de auto van afgeleid is. Datsun mikt met het model op de koper die vooral een praktisch vervoermiddel wenst.

De nieuweling is 4,34 meter lang, 1,70 meter breed en 1,50 meter hoog. Achterin biedt de on-Do plaats aan 530 liter bagageruimte, vergelijkbaar met de Skoda Rapid, een auto die nou niet bepaald bekend staat om een kleine kofferruimte.

Onder de kap komt een 87 pk sterke 1,6-liter benzinemotor te liggen, een blok dat regelrecht uit de neus van de Lada Granta komt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de on-Do in de Togliatti-fabriek van Lada's moederconcern Avtovaz van de band zal rollen. Z'n vanafprijs moet onder de 400.000 Russische roebel, zo'n € 8.300, komen te liggen.

Lezersreacties (70)

Reageren