AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Eindelijk officieel: nieuwe Renault Laguna
Zoals bij zoveel introducties van nieuwe modellen lukte het ook Renault niet om de foto's van de nieuwe Laguna voor de buitenwereld af te schermen. De technische gegevens van de auto waren nog niet bekend, maar ook daar is nu duidelijkheid over gekomen.
Zoals bij zoveel introducties van nieuwe modellen lukte het ook Renault niet om de foto's van de nieuwe Laguna voor de buitenwereld af te schermen. De technische gegevens van de auto waren nog niet bekend, maar ook daar is nu duidelijkheid over gekomen.
Een ding moet je Renault nageven: het Franse merk is zeer ambitieus. Zo is de nieuwe Laguna volgens Renault de best rijdende auto in zijn klasse en moet de middenklasser in de top-3 van betrouwbaarste auto's in zijn klasse komen.
Renault zet vooral in op dieselmotoren: het gamma start met een 1,5-liter dCi van 110 pk. De diesel heeft een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 136 gram per kilometer. Daarnaast zijn er drie versies van de bekende 2,0-liter dCi, met respectievelijk 130, 150 en 175 pk.
Voor benzineliefhebbers is er de in samenwerking met Nissan ontwikkelde 2,0-liter viercilinder met 145 pk. De voorlopige benzinetopper heeft een 2,0-liter turbomotor met 170 pk onder de kap.
Om het verbruik te verlagen weegt de nieuwe Laguna gemiddeld 15 kilogram minder dan zijn voorganger. Dit, ondanks dat de nieuwe Renault met zijn lengte van 4,69 meter 11 centimeter ten opzichte van zijn voorganger is gegroeid.
Uiteraard heeft de veiligheid van de inzittenden weer hoge prioriteit gekregen bij de ontwikkeling van de auto. Zo beschikt hij over een exclusief systeem, bestaande uit een dubbele zijairbag van de nieuwste generatie (borstkas + bekken) met twee kamers van verschillende grootte en twee sensoren in het voorportier en de middenstijl. Innovatieve techniek past de werking van de airbags aan de intensiteit van de aanrijding aan.
Renault zet vooral in op dieselmotoren: het gamma start met een 1,5-liter dCi van 110 pk. De diesel heeft een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 136 gram per kilometer. Daarnaast zijn er drie versies van de bekende 2,0-liter dCi, met respectievelijk 130, 150 en 175 pk.
Voor benzineliefhebbers is er de in samenwerking met Nissan ontwikkelde 2,0-liter viercilinder met 145 pk. De voorlopige benzinetopper heeft een 2,0-liter turbomotor met 170 pk onder de kap.
Om het verbruik te verlagen weegt de nieuwe Laguna gemiddeld 15 kilogram minder dan zijn voorganger. Dit, ondanks dat de nieuwe Renault met zijn lengte van 4,69 meter 11 centimeter ten opzichte van zijn voorganger is gegroeid.
Uiteraard heeft de veiligheid van de inzittenden weer hoge prioriteit gekregen bij de ontwikkeling van de auto. Zo beschikt hij over een exclusief systeem, bestaande uit een dubbele zijairbag van de nieuwste generatie (borstkas + bekken) met twee kamers van verschillende grootte en twee sensoren in het voorportier en de middenstijl. Innovatieve techniek past de werking van de airbags aan de intensiteit van de aanrijding aan.
De nieuwe Laguna staat vanaf oktober dit jaar in de Nederlandse showrooms. In een later stadium maakt de Nederlandse importeur de prijzen van de nieuwe middenklasser bekend.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Drie ruime gebruikte stationwagons: ideaal voor de komende vakantie
Achtergrond
De Renault Laguna II veroorzaakte veel ellende: dit verhaal kende je waarschijnlijk nog niet
Nieuws
Deze Renault Laguna is ook alweer 25 – en zeldzaam!
Op Zoek Naar
Geen SUV Coupé maar een echte coupé! Deze fraaie occasions kosten minder dan €10.000
Praktijkervaring