Eindelijk: De Mazda 3

Mazda 3
Dit is de langverwachte nieuwe Mazda3, de vervanger voor de 323. Hiermee wil Mazda het verloren terrein in de compacte middenklasse weer goed maken.

Dit is de langverwachte nieuwe Mazda3, de vervanger voor de 323. Hiermee wil Mazda het verloren terrein in de compacte middenklasse weer goed maken.

Deze week wordt in Japan de Mazda Axela onthuld, de Japanse versie van de auto die onder de naam Mazda3 naar Europa zal komen. De auto op de foto's is dus de auto zoals die in Japan op de markt komt, maar onze 3 zal hiervan

nauwelijks afwijken.

De auto verschilt nauwelijks van de MX Sportiv, de concept car die eerder dit jaar op de Salon van Genève getoond werd. In het design zijn duidelijk trekken herkenbaar van de 6 en de RX-8. Ook onderhuids krijgt de '3' karaktertrekken van zijn familieleden, de auto zou een dynamisch sportief karakter gekregen hebben.

De officiële introductie vindt plaats in september op de IAA van Frankfurt. Dezelfde maand nog zal de 5-deurs hatchback die de aanduiding Sport krijgt al in Nederland bij de dealer staan. Een 4-deurs sedan volgt een maand later, hiervan zijn nog geen beelden vrijgegeven.
In totaal is de Mazda3 met vier krachtbronnen leverbaar, drie benzinemotoren en een diesel. De 1.4 komt alleen in de Sport en levert 80 pk. De 1.6 en 2.0 hebben vermogens van respectievelijk 105 pk en 150 pk!. Voor zakelijke rijders is er de 1,6-liter common rail diesel die door Ford en PSA samen is ontwikkeld, die we ook in bijvoorbeeld de Ford Focus C-Max terug zien. Die motor is er in een 90 pk en 110 pk versie, alleen de krachtigste komt naar Nederland.

Net als bij andere Mazda's zijn er vier uitvoeringsvarianten, nl. Exclusive, Touring, Executive en Active. Exacte uitvoeringsdetails zijn nog niet bekend, maar iedere Mazda3 heeft tenminste ABS, 10 airbags (inclusief gordijnairbags voor- en achter), centrale deurgrendeling en audio-systeem met stuurbediening.

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.