Eindelijk dan officieel: Mercedes S-klasse

Mercedes S-klasse
Mercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasseMercedes S-klasse
Het slechtst bewaarde geheim van dit jaar? De nieuwe generatie van de Mercedes S-klasse. Nu vindt eindelijk Mercedes-Benz zelf het ook tijd voor de officiële première van de limousine.

Mercedes is niet bepaald bescheiden over de S-klasse: het moet de beste auto worden die er is. Volgens topman Zetsche ging het bij de ontwikkeling natuurlijk ook om veiligheid, zuinigheid, comfort en dynamiek, maar belangrijker was het overkoepelende motto 'Das Beste oder Nichts' (vrij vertaald: alleen het beste is goed genoeg).

De S-klasse is ontwikkeld met lange wielbasis. Die versie is 5,25 meter lang, 1,90 meter breed en 1,48 meter hoog. De wielbasis van deze topversie is 3,17 meter. Wie een korte wielbasis genoeg vindt, krijgt een auto met een lengte van 5,12 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,48 meter. De wielbasis is dan 3,04 meter.

Toonaangevende cW-waarde

De cW-waarde is bijvoorbeeld de laagste van het segment: 0,24. Bij de S 300 Bluetec Hybrid is dit zelfs 0,23 door aangepaste aerodynamica. De nieuwe S-klasse is daarnaast de eerste auto ooit die alleen led-lampen gebruikt en geen enkele gloeilamp meer herbergt. Mercedes-Benz gebruikt maar liefst 500 ledjes voor een S-klasse.

Met een grotere en steilere radiatorgrille wil Mercedes de autoriteit van de S-klasse onderstrepen. De lange motorkap, vloeiende daklijn en licht aflopende achterzijde moeten de limousine juist de proporties van een klassieke sedan geven.

Uiteraard barst de S-klasse weer van de noviteiten. Zo is er de Road Surface Scan, die oneffenheden met een stereocamera opmerkt. Als het nodig is, stuurt de sensor een seintje naar de Magic Body Control dat direct het onderstel aanpast aan de omstandigheden. Tot de standaarduitrusting van elke S behoren verder ADS Plus (een geoptimaliseerde versie van Airmatic-luchtvering) en zijwindstabilisatie.

Veiligheidssystemen

Veiligheidssystemen, daarvoor kun je natuurlijk ook prima aankloppen bij Mercedes-Benz. De S-klasse pakt uit met Pre Safe Plus, de Gordelbag, Distronic Plus, BAS Plus en Attention Assist.

Het welzijn van de inzittenden heeft ook een hoge prioriteit bij de fabrikant gekregen. Zo brengt Mercedes voor het eerst een actieve parfumeur en de Energizing Massagefunctie. High-end audiosystemen en een navigatiesysteem met Google Maps tonen aan dat het Duitse merk ook op dat front stappen heeft gemaakt.

Aandrijflijnen

In de eerste instantie komt de S-klasse met vier aandrijflijnen: twee hybrides, een diesel en een benzinemotor. Alle motoriseringen zijn zo'n 20 procent zuiniger dan de vorige generatie. Op termijn volgt ook een S 500 Plug-in Hybrid, de eerste S-klasse met een verbruik lager dan vier liter per 100 km.

Tot het zo ver is, heeft de S 300 Bluetec Hybrid de eer om de zuinigste S-klasse te zijn. Deze versie koppelt een viercilinder diesel met een vermogen van 204 pk aan een elektromotor met 27 pk. Het gemiddeld verbruik is 4,4 l/100 km, de CO2-uitstoot is 115 g/km. De sprint naar 100 km kost 7,6 seconden, de topsnelheid is 240 km/h.

De tweede hybride is de S 400 Hybrid. Deze koppelt een 3,5-liter V6 benzinemotor met een vermogen van 306 pk aan een elektromotor met een vermogen van 27 pk. Het gemiddeld verbruik is 6,3 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 147 g/km. De sprint naar 100 km/h kost 6,8 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/h.

Wie het liever zonder elektromotor wil doen, kan in de eerste plaats kiezen voor de S 350 Bluetec. Deze heeft een 3,0-liter V6 turbodiesel met een vermogen van 258 pk onder de kap. Het maximumkoppel is 620 Nm. Deze S-klasse heeft 5,5 l/100 km nodig (5,6 l/100 km voor de versie met lange wielbasis) en de CO2-uitstoot is 146-148 g/km. De sprint naar 100 km/h kost 6,8 seconden en de topsnelheid is ook hier 250 km/h.

Voor de echte prestaties is er een benzinemotor beschikbaar. De S 500 heeft namelijk een V8 biturbo met een vermogen van 455 pk onder de kap. Het maximumkoppel is 700 Nm. Het gemiddeld verbruik is 8,6 l/100 km en de CO2-uitstoot is 199 g/km. De sprint van 0 tot 100 km/h kost 4,8 seconden en de topsnelheid is 250 km/h.

Deze zomer staat de nieuwe S-klasse in de showrooms. De Nederlandse prijslijst is ook al bepaald (de prijzen van de S 300 Bluetec Hybrid volgen, net als de auto zelf, later):

VersiePrijs (euro)
S 350 Bluetec kort94.650
S 350 Bluetec lang100.950
S 400 Hybrid kort95.950
S 400 Hybrid lang101.950
S 500 kort123.950
S 500 lang126.950

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.