Eind 2013 bij ons: Chevrolet Spark EV

Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EVChevrolet Spark EVChevrolet Spark EVChevrolet Spark EVChevrolet Spark EVChevrolet Spark EVChevrolet Spark EVChevrolet Spark EVChevrolet Spark EV
Dit zijn de officiële foto's van de Chevrolet Spark EV. Na foto's van gecamoufleerde of zelfs opengesneden exemplaren kunnen we nu concluderen dat de auto inderdaad qua uiterlijk weinig afwijkt van de 'normale' Spark. De techniek is echter wel interessant.

Hoewel, echt veel geheimen heeft de auto zo langzamerhand ook onderhuids niet meer, want stukje bij beetje kwam er de laatste dagen steeds meer informatie vrij. Nog even in het kort: de Spark EV is voorzien van een 130 pk sterke elektromotor, heel behoorlijk voor zo'n kleintje. Volgens Chevrolet is het in ieder geval genoeg om in ongeveer acht seconden naar de honderd te sprinten, waarmee je vrijwel alle klassegenoten de baas bent. De precieze actieradius wordt helaas nog niet vermeld, maar de Amerikanen beloven wel dat de auto met een snellader in 20 minuten weer voor 80 procent vol zit. Aan een gewoon huis- tuin- en keuken stopcontact duurt het zeven uur, maar dan zijn de lithium-ionaccu's wel weer volledig geladen.

In Amerika gaat het kleintje voor 'minder dan 25.000' dollar de verkoop in. Fors voor een A-segmenter, betaalbaar voor een EV. In die prijs zit ook een garantie van acht jaar of 100.000 mijl op de accu's. Qua uiterlijk zijn de verschillen met de brandstofaangedreven Spark minimaal. De verlichting van de auto op de foto's verschilt weliswaar van hoe we die gewend zijn, maar dat komt doordat het hier een Amerikaanse versie betreft. Verder zien we details als een dichte grille en natuurlijk een opening voor het laadsnoer.

Aan de binnenkant valt het verschil een stuk meer op door de aanwezigheid van twee lcd-schermen. Eén daarvan vervangt de normale klokkenwinkel. De schermen voorzien de bestuurder van alle noodzakelijke informatie en kunnen daarnaast naadloos samenwerken met allerlei smartphones.

Pieter Stokman van Chevrolet verwacht de Spark EV eind 2013 op de Nederlandse markt. "Wat de auto dan gaat kosten durf ik nog niet te zeggen, maar we verwachten dat dat vanwege het Nederlandse belastingstelsel gunstig gaat uitpakken."

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.