'Eigen versie Volkswagen ID1 voor Seat niet rendabel'

Financiële middelen naar Cupra

Volkswagen ID.Every1

Een maand geleden onthulde Volkswagen de ID.Every1, een voorbode van een volledig elektrische auto in het A-segment. In het verleden werd voorganger Up ook aangeboden als Skoda en Seat, maar voor dat laatste merk bleek een eigen kleintje dit keer niet rendabel.

Afgelopen week werd bekend dat Wayne Griffiths, sinds 2020 topman bij Seat en Cupra, per direct is vertrokken. Onder zijn leiding kreeg Seat de afgelopen jaren steeds minder prioriteit, terwijl zustermerk Cupra het ene na het andere nieuwe model introduceerde. Vlak voor zijn vertrek lichtte Griffiths de toekomstplannen van Seat nog een keer toe in gesprek met Auto Express, waarbij het onder andere ging over de Volkswagen ID.Every1. “Als je onderdeel wilt zijn van een project moet je meebetalen aan jouw deel van de ontwikkeling. Het heeft geen zin om er alleen een andere badge op te plakken. Het moet een Seat zijn en dat kost geld”, aldus Griffiths. Deze financiële middelen besteedde de voormalige ceo liever aan iets anders: “Op dit moment is Cupra winstgevender, dus dat geld kan beter worden besteed aan Cupra's.”

Afgelopen tijd temperde Griffiths wat betreft Seat al vaker de verwachtingen. Zo gaf de topman aan dat er voorlopig geen nieuwe modellen komen en dat het merk voor 2030 zelfs geen EV introduceert. Door het vertrek van Griffiths is het de vraag wat er nu met het Spaanse dochtermerk van Volkswagen gaat gebeuren. Een nieuwe bestuursvoorzitter kan natuurlijk een andere koers gaan varen, al zijn daar op dit moment geen aanwijzingen voor. Vooralsnog is er geen vervanger aangekondigd, dus het is voorlopig afwachten hoe het verdergaat.

PRIVATE LEASE Seat

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.