EGR-klep opfrissen
Zo reinig je de reinigingsklep
- AutoBild
- Service & Onderhoud
De EGR-klep leidt een deel van de verbrandingsgassen terug naar de motor. Warmte, roet en oliedampen verminderen de reiniging.
De EGR-klep in de auto? Die kent niemand. En dat hoeft ook niet, want de klep doet zijn werk op een onzichtbare plek. Hij zit in de motorruimte tussen het uitlaatsysteem en het inlaatkanaal. De taak van de klep: hij mengt de uitlaatgassen met de inlaatlucht en verlaagt zo het zuurstofgehalte en de verbrandingstemperatuur met enkele honderden graden.
Het doel van deze technische truc: bij een koudere verbranding worden er minder stikstofoxiden geproduceerd. Uitlaatgasrecirculatie vindt ook plaats bij benzinemotoren, waar extra brandstof wordt bespaard omdat de gasklep verder kan worden geopend door de uitlaatgassen in het inlaatkanaal. Dit vermindert verliezen bij de smoorklep en het verbetert de efficiëntie van de motor. Bij benzinemotoren zijn er meestal geen problemen met de EGR-klep, hij doet daar meestal onopvallend zijn werk.
Bij de zelfontbranders treden daarentegen vaak storingen aan de EGR-klep op. Roet veroorzaakt inwendige vervuiling van de EGR-klep – waardoor deze niet meer goed opent en sluit. Dit leidt tot storingen in de verbranding. Het falen van EGR-klep kan verschillende redenen hebben: aan de ene kant hebben diesel-motoren de neiging om bij de verbranding aanzienlijk meer roet te veroorzaken dan benzinemotoren. Bovendien verhoogt de krachtige uitlaatgasreiniging van moderne motoren de druk op de EGR-klep, vooral na een software-update.
Reden: om aan de strenge uitlaatgasemissienormen te voldoen, wordt de uitlaatgasrecirculatiesnelheid verhoogd, omdat dit de uitstoot van stikstofoxide vermindert. De resulterende uitlaatgassamenstelling verhoogt echter ook de roet belasting in de klep, wat de levensduur aanzienlijk kan verkorten. Een defecte EGR-klep kan tot een verscheidenheid aan symptomen leiden. De motor kan bij het accelereren gaan schokken, er is vermogensverlies of er treden schommelingen op bij stationair lopen.
In extreme gevallen kan de motor in noodloop komen. Bovendien kunnen de uitlaatgassen meer stikstofoxiden bevatten en kan het brandstofverbruik stijgen. De meest duidelijke waarschuwing voor de bestuurder: het motorcontrolelampje in het instrumentarium gaat branden.
OORZAAK
Voordat een defecte EGR-klep wordt vervangen, moet eerst de oorzaak van de storing zo nauwkeurig mogelijk in kaart worden gebracht. Een defecte turbolader kan bijvoorbeeld oliedampen in de uitlaatgassen veroorzaken. Ook kan de pakking van de cilinderkop beschadigd zijn of de vacuümslangen kunnen poreus zijn. Als deze defecten niet tegelijk worden gerepareerd, zal de winst van het repareren of reinigen van de EGR-klep van korte duur zijn en zal de klep snel weer uitvallen.
Afhankelijk van het type auto kan de demontage en installatie van de EGR-klep variëren van een uur tot een hele werkdag. Bij sommige autotypes kan dit door ervaren doe-het-zelvers worden gedaan, bij andere modellen is het een klusje voor de professional. Dit is een belangrijk verschil voor de eigenaar van het voertuig, omdat niet kan worden gegarandeerd dat een gereinigde klep daarna weer honderd procent zal functioneren. In de accessoirehandel zijn gereviseerde EGR-kleppen te koop. Deze kleppen zijn gedemonteerd, getest en deels voorzien van kleine nieuwe onderdelen. Na bewerking komt hun kwaliteit overeen met die van een nieuw onderdeel – goed voor het milieu en je portemonnee.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.