Eerste BMW met solid-state-accu nog voor 2025 de weg op
Eerste prototype binnen enkele jaren de weg op
BMW stuurt nog voor 2025 zijn eerste elektrische auto met een solid-state-accu de weg op. Het merk breidt zijn samenwerking met Solid Power uit om dat mogelijk te maken.
BMW lijkt zijn kansen graag te spreiden. Het zet in op een breed scala aan aandrijftechnieken en biedt diverse modellen niet alleen aan met al dan niet mild-hybride benzine- en dieselmotoren, maar ook met plug-in hybride en zelfs volledig elektrische aandrijflijnen. Ook zet het merk in op de ontwikkeling van waterstoftechniek én werkt het achter de schermen hard aan de ontwikkeling van wat als de heilige graal in EV-land wordt gezien, de solid-state-accu. Dat doet het onder meer samen met ontwikkelaar Solid Power. BMW versterkt de samenwerking met Solid Power en zegt nog voor 2025 zijn eerste demonstratievoertuig met solid-state-accu op de weg te zetten.
BMW heeft een licentieovereenkomst met Solid Power getekend die het voor de Duitse fabrikant mogelijk maakt om een prototype van de solid-state-accu die BMW en Solid Power samen in ontwikkeling hebben te gaan bouwen in zijn Cell Manufacturing Competence Center in het Duitse Parsdorf. Naar eigen zeggen bevestigt BMW hier onder meer mee dat het de ontwikkeling van solid-state-accu's bloedserieus neemt. Dat er nog voor 2025 een elektrische BMW met solid-state-accu's de weg op gaat, betekent niet dat de techniek daadwerkelijk al geschikt is voor massaproductie. Medio vorig jaar schreef Reuters op basis van een interview met de CEO van Solid Power dat de techniek mogelijk in 2026 al wel klaar is voor serieproductie.