Eén keer gek maar ook verstandig zoals deze andere Japanse mini-MPV's: te koop voor €7.000
Cube, Jazz, Verso S
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Ruimte in je auto heb je nooit teveel. Een verhuizinkje hier, volumineuze aankopen daar of gewoon een vrijetijdsbesteding waarvoor je plenty ruimte nodig hebt, denk aan een mountainbike of een roedel viervoeters. Haaks daartegenover staan de ‘voetafdruk’ en de financiële druk: dus niet te groot en niet te duur, want verhuizen, winkelen en hobby’s kosten nu eenmaal geld.
Met ditmaal 7 mille in de knip gaan we op zoek naar drie compacte ruimtewagens, elk met z’n eigen invalshoek. We portretteren een compacte MPV, een ruime hatchback en een zo goed als vierkante occasion. Allemaal uit het land van de rijzende zon, Japan dus.
Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic - 2012 - 129.479 kilometer - €6.950
Minder bekend dan z’n netvliesverzengende voorganger Yaris Verso is de Verso-S die tevens als Subaru Trezia aan de man/vrouw werd gebracht. Om het onderscheid met de (Corolla) Verso aan te geven, plakte Toyota een S aan de modelnaam. Dat kan de S van small zijn, maar in het geval van deze Toyota Verso-S misschien ook wel de S van ‘sportief’, want zie de zwarte wielen en donker getinte achterste zijruiten eens stoer afsteken tegen de witte lak! Bovendien is de 61-XXR-8 (twee ex-eigenaren reden er in twaalf jaar nog geen 130.000 kilometer mee, Bovag-garantie tegen meerprijs) de Dynamic-uitvoering, dus dat belooft wat. Nou, deels. Onder het kapje snort een doodnormale 1.3 die met z’n 99 pk de klinkers echt niet uit de straat trekt. Toch reageert het gaspedaal zó enthousiast op elke beweging van de rechtervoet, dat een licht nerveus rijkarakter ontstaat.
Onderstaande Cube is goedmoediger en wellicht ook prettiger in de omgang. Zuinig is de 1300 echter wel, wellicht dat de S daarom groen is geschilderd? Aan boord vinden we een compact gebouwd dashboard, voorzien van een zesbak met een pook die op een schiereiland is geplaatst. Het geeft deze occasion iets ruimtelijks, maar ondanks dat de standaard heel behoorlijke 429 liter bagageruimte tot 1.388 liter te vergroten is, valt het met de variabiliteit van de Verso-S wel mee. Of tegen. En dat doen de gebruikte materialen ook: hier en daar wat minder fraaie kunststoffen, maar Toyota kennende, gaat het lang mee. De inzittenden ontbreekt het aan weinig. Zaken als climate control, een navigatiesysteem, achteruitrijcamera, regensensor, keyless entry, start/stop-systeem, traction control, alarm en een met leer bekleed stuur zijn allemaal present op deze compacte MPV, die, zoals aangegeven, meer indruk maakt met z’n binnenruimte an sich dan met de mogelijkheden die dat biedt. Conclusie: een auto die qua benaming meer pretendeert dan wat hij werkelijk is, maar als som der delen toch voldoende in huis heeft.
Toyota Verso S
Signalement
Merk Toyota
Type Verso-S 1.3 VVT-i Dynamic
Bouwjaar september 2012
Kilometerstand 129.479
Vraagprijs €6.950
Waar te koop? Autocrew Christiaans, Almelo
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.329 cc
Max. vermogen 73 kW/99 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 125 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 429 l/1.388 l
Max. aanhanger geremd 800 kilo
Gem. verbruik 1 op 18,5
0-100 km/h 13,3 s
Topsnelheid 170 km/h
Honda Jazz 1.2 Trend - 2009 - 126.382 kilometer - €6.450
Liever geen MPV, maar een normale hatchback die echter wel veel (variabele) ruimte biedt? Dan kom je uit bij de Honda Jazz, meervoudig winnaar van onze Tevredenheidstrofee. Bezitters liepen (of beter: reden) ermee weg, de grote meerderheid koos voor het bekendere werk (Fiesta, Corsa, Clio, Yaris, Polo …). Om te weten wat je met zo’n compacte Honda in huis haalt, portretteren wij deze Honda Jazz : iets ouder dan z’n opponenten, maar ook met de minste kilometers voor de gunstigste vraagprijs. Net als de Verso-S is het geen koppendraaier en binnenin valt de nogal asymmetrische middenconsole op. Ergonomisch in orde, maar fraai is anders. Maar goed, het gaat deze week om ruimte en die is voor zo’n compact beslist indrukwekkend - zeker achterin. Met de magic seats daar kun je alle kanten op: denk aan individueel verstelbare rugleuningen en in hoogte verstelbare zittingen, zodat daaronder een extra laadvloer ontstaat. En met de achterbank plat - alles verdwijnt ín de vloer - is 1.320 liter beschikbaar. Van kinderwagen tot Billy-boekenkast en ja, ook een rollator past erin …
Rijdend is het meer MPV dan Honda: je zit ietwat op de bok, de lichte besturing geeft weinig feedback, terwijl het weggedrag eerder goedmoedig dan inspirerend is. Als we een term moeten gebruiken, dan is het wel ‘neutraal’. Nu is de 62-JFT-6 (afkomstig van de eerste eigenaar) een 1.2 van 90 pk. Weliswaar is er ook een 1.4, maar die is slechts 10 pk krachtiger. Die 1200 is trouwens sneller én zuiniger dan de 1300 van de Verso-S en er mag een iets zwaardere aanhanger op de welvaartsknobbel, maar voor dynamiek moet je bij de grotere Honda’s zijn.
In deze Trend-uitvoering is alles aanwezig wat je nodig acht, maar extra’s ten opzichte van de Verso-S zijn er niet, daarvoor zijn er luxere versies beschikbaar. Wel overeenkomstig met de Toyota: betrouwbaarheid en kwaliteit staan hoog in het vaandel.
Signalement
Merk Honda
Type Jazz 1.2 Trend
Bouwjaar mei 2009
Kilometerstand 126.382
Vraagprijs €6.450
Waar te koop? Massehuis Auto’s, Varsseveld
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.198 cc
Max. vermogen 66 kW/90 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 114 Nm bij 4.900 tpm
Bagageruimte 346 l/1.320 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 18,9
0-100 km/h 12,6 s
Topsnelheid 177 km/h
Nissan Cube 1.6 Zen - 2010 - 145.794 kilometer - €7.150
Vind je bovenstaande occasions te nietszeggend, dan is er nog altijd de malle Nissan Cube. Het is wel even zoeken, want deze auto stond slechts twee jaar in de Nederlandse prijslijsten en ging in die periode nog geen tweehonderd maal over de toonbank! Diegenen die de stap durfden te zetten, hadden er een beste kompaan aan. De 1.6- motor doet soepel z’n werk en omdat het onderstel het vermogen (110 pk/153 Nm) gemakkelijk aankan, ben je rij-technisch gezien lekker ontspannen onderweg. De enige dissonant is de bakbediening: hier geen pookje op een eiland, maar een lange stengel vanuit de vloer die niet direct onder handbereik zit. Dat, de hoge instap en de rechte zit achter de verticale voorruit geeft een echt busjesgevoel, iets waaraan je moet wennen. En dat geldt tevens de aandacht onderweg. Niet alleen is het uiterlijk van zichzelf al controversieel, de grote raampartijen (oorzaak van een aardige portie windgeruis bij hogere snelheden) zorgen dat je letterlijk in the picture zit. Maakt jou dat niks uit, dan heb je aan zo’n Cube een aardig uniek en zeldzaam voertuigje.
Wij vonden deze Nissan Cube : afkomstig van de tweede eigenaar en in een keurige staat. Luxueus trouwens ook: van navigatiesysteem via cruisecontrol tot panoramadak, het is allemaal aanwezig op deze Zen-uitvoering. En dan waar het hier om gaat: ruimte. De rechte vlakken van de carrosserie doen veel leefruimte vermoeden, en da’s een terechte gedachte. De bagageruimte is met standaard 255 liter relatief klein, maar gebruik alle MPV- mogelijkheden, dan is z’n 1.563 liter stouwruimte juist indrukwekkend. Negatief daarbij is de hoge tildrempel en de naar links (= straatkant) openende achterdeur die tevens voor verschillen in aanzicht links en rechts zorgt.
Objectief zijn er best redenen om wel of juist niet voor deze occasion te kiezen, maar eigenlijk draait het enkel om het uiterlijk, want dat is een onvervalst gevalletje take it or leave it.
Signalement
Merk Nissan
Type Cube 1.6 Zen
Bouwjaar februari 2010
Kilometerstand 145.794
Vraagprijs €7.150
Waar te koop? Autobedrijf Jan van Houtert, Gemert
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 81 kW/110 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 153 Nm bij 4.400 tpm
Bagageruimte 255 l/1.563 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 15,2
0-100 km/h 11,3 s
Topsnelheid 175 km/h
In welke compacte Japanse ruimtewagen zou jij al jouw spullen vervoeren?
Van dit trio is de Jazz het meest normaal: een gewone hatchback die stiekem veel ruimte biedt. Nadeel is z’n bejaardenimago. Dat geldt ook een beetje de Verso-S wiens MPV-genen hij níet verbergt. Zowel Honda als Toyota hebben op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid een ijzersterk imago. Een treetje lager op die ladder vinden we Nissan dat met de Cube een bijzondere vierwieler heeft neergezet. In veel gevallen is vorm níet voor functie gegaan (hulde!), maar het uiterlijk is uiteraard de dealbreaker. Welke occasion zou jouw voorkeur hebben?