Een jaar Tesla Model 3

Ongekend, maar niet onverwacht

Tesla Model 3
AutoWeek 9 2020
AutoWeek 9 2020

Je leest het in AutoWeek 9 2020

Een razendsnelle Amerikaanse sedan met een vanafprijs van een halve ton die in zijn eerste jaar met grote afstand de populairste auto van Nederland wordt. Tien jaar geleden was het ondenkbaar, maar toch kreeg de Tesla Model 3 het voor elkaar. Een jaar na de Nederlandse marktintroductie is het tijd om de balans op te maken.

Tesla Model 3 nu ook te bestellen zonder reservering’, kopten we op 4 januari 2019 op AutoWeek.nl. Het was niet tegen dovemansoren gezegd, want behalve 336 reacties onder het artikel leverde dit nieuws een niet-aflatende stroom bestellingen op bij Tesla. De Nederlandse afdeling van het merk kan zich in zijn handen wrijven, want voor ons land had de compacte nieuwkomer onmogelijk op een beter tijdstip kunnen verschijnen.

Nadat de grotere en duurdere Model S en Model X door een laag bijtellingspercentage over de volledige (hoge) aanschafprijs in 2018 hun beste jaar ooit beleefden, leek de voordeliger Model 3 op maat gemaakt voor de tot 50.000 euro beperkte bijtellingsgrens van 2019. Het voordeel bleef daarbij niet beperkt tot de vele duizenden reserveringhouders. Zij konden hun Model 3 weliswaar al in december configureren, maar ook voor latere beslissers kwam de levering in februari op gang.

In de maanden die volgden, was de beperkte levertijd één van de vele grote voordelen van de Model 3 ten opzichte van andere EV’s. Terwijl op andere elektrische auto’s soms wel een jaar moest worden gewacht, stond een nieuwe Model 3 gedurende heel 2019 binnen een maand of twee voor de deur. Razend knap voor een jonge, relatief kleine fabrikant als Tesla, maar laten we niet vergeten dat de lancering van de Model 3 wel degelijk lang op zich heeft laten wachten. De auto werd al in maart 2016 onthuld, gevolgd door niet minder dan 325.000 reserveringen in de eerste week. De potentiële kopers, die 1.000 dollar of 1.000 euro moesten inleggen voor het recht op een vroeg exemplaar, moesten toen zelfs in het gunstigste geval nog meer dan een jaar geduld hebben. In juli 2017 werden de eerste Model 3’s afgeleverd.

De opstartfase verliep op z’n zachtst gezegd moeizaam voor Tesla, dat begrijpelijkerwijs grote moeite had om het productietempo op niveau te krijgen. Doelstellingen en afleverdata werden steeds verder naar achteren geschoven en sappige verhalen over auto’s zonder stoelen en met verkeerd gekleurde onderdelen belandden met de regelmaat van de klok op social media. Geen positieve berichten, maar deze fase droeg wel bij aan de toch al mythische status van de kleine Tesla. In 2018 had nog geen Nederlander de auto gezien, maar groeide de Model 3 in de grote steden in Californië langzaam maar zeker uit tot een alledaagse verschijning.

BEWOGEN CARRIÈRE

Toen de Model 3 begin 2019 in Nederland verscheen, was de productie al even bezig, maar toch kende de auto ook hier een ietwat bewogen carrière. In een poging de productie zo eenvoudig mogelijk te maken, trachtte Tesla het aantal uitvoeringen vanaf het begin zoveel mogelijk te beperken. Aanvankelijk was de auto er alleen als Long Range en Performance. Laatstgenoemde is uiteraard nog sneller, maar wat hardware betreft zijn de verschillen tussen deze versies minimaal. Ook waren beide auto’s verkrijgbaar in dezelfde vijf kleuren (wit, zwart, blauw en rood), met twee interieurkleuren en met als enige echte optie de uitgebreide variant van Autopilot.

De initiële prijslijst bleef niet lang intact, want al in maart voerde Tesla een stevige prijsverlaging door. In plaats van € 58.800 kostte de voordeligste Long Range nu € 55.600. In april gingen de prijzen alweer omhoog, al werd dat gecompenseerd door alle auto’s standaard van Autopilot te voorzien. In april volgde de belangrijkste wijziging, want toen werd de instapversie Standard Range Plus toegevoegd aan het gamma. Met een vanafprijs van zo’n 48 mille profiteerden zakelijke kopers bij deze auto volledig van het bijtellingsvoordeel, dus voor de echte koopjesjagers was de nog altijd erg bruikbare ‘SR+’ een uitkomst. In juli volgde de volgende wijziging, waarbij de witte lak, eerder een optie van dik € 1.000, het zwart verving als standaardkleur.

Hoewel de Model 3 ontegenzeggelijk succesvol was, waren de verkoopcijfers zeker niet voorspelbaar. Waar andere succesnummers doorgaans consequent hoge cijfers scoren, verliep het succes van de Tesla Model 3 wat grillig. De elders op deze pagina’s weergegeven cijfers laten duidelijk zien in welke maanden de volle schepen arriveerden, met maart, juni, september, november en vooral december als uitschieters. De mijlpaal van 10.000 verkochte exemplaren werd in september bereikt en begin december maakte Tesla melding van 20.000 stuks om op een totaal uit te komen van op een haar na 30.000 exemplaren. In januari 2020 zakte de verkoop uiteraard weer in, maar de kans is groot dat die zich snel weer herstellen. Waar voordeel te halen valt, staan Nederlanders immers graag vooraan, zeker als het product zelf ook nog weet te overtuigen.

DE ALLEREERSTE

Zelfs bij 30.000 exemplaren kan er maar één de eerste zijn. Bij de Model 3 gaat de eer naar Fred Christenhutz, die op 7 februari 2019 een donkergrijze Performance in ontvangst nam. De tweet waarin hij het heuglijke nieuws wereldkundig maakte, kreeg een hartje van Tesla-CEO Elon Musk en was een dag later 2,3 miljoen keer gezien. Dat Fred de eerste Model 3 kreeg, komt volgens hem onder meer doordat hij in zijn rol als handelaar eerder al Tesla’s heeft besteld. Ook de eerste Model X van Nederland eindigde bij zijn werkgever Snellers Auto’s uit Deurningen. “Het is voor mij zéker lief heb berij, want zo’n nieuwe auto is echt geen makkelijke handel”, vertelt de pionier. De XN-805-G bleek echter geen winkeldochter: de auto is na enkele maanden naar het buitenland gegaan.

DE KILOMETERVRETER

Aan Model 3-reviews geen gebrek op de AutoWeek-site, maar die van Frank Beijen steekt er met kop en schouders bovenuit. Hij was niet alleen de allereerste die de belevenissen met zijn auto aan onze site toevertrouwde, maar heeft ook nog eens de hoogste kilometerstand van iedereen. “Inmiddels heb ik de auto bijna een jaar en staat er zo’n 60.000 kilometer op”, vertelt Beijen, die nog altijd erg tevreden is. Zijn blauwe Long Range volgt na een Opel Ampera. “Sinds die plug-in hybride wist ik dat ik elektrisch wilde gaan rijden. Omdat het veel lekkerder rijdt, maar ook voor het milieu.” Behalve wat kleinigheden rondom de achterklep en een zijruit was de Tesla van Beijen in zijn eerste jaar een probleemloze metgezel. We zien hem over een paar jaar graag terug in Klokje Rond, Frank!

OP DE VALREEP

Op de valreep? Met een afleverdatum in november lijkt dat wel mee te vallen, maar Teun Bakker uit Groningen is één van de gelukkigen die in het laatste kwartaal nog de hand wist te leggen op een Standard Range Plus. “Ik bestelde hem in september, maar heb begrepen dat veel mensen achter het net visten voor deze uitvoering”, zegt hij. Dat de Stan dard Range Plus het aantrekkelijkste financiële plaatje biedt, was uiteraard ook voor Teun erg belangrijk. “Zo’n Long Range is in elk opzicht duurder en ik rij niet extreem veel, dus deze voldoet voor mij ruimschoots.” Toch schuwt Bakker lange ritten niet. “We zijn er al mee naar Oostenrijk geweest. Met wat plannen gaat dat prima, want ook in de winter en op de snelweg is 220 kilometer simpel haalbaar. De Superchargers doen de rest!”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.