Ecoboost-techniek voor Smart

Ford Focus 1.0 EcoBoost
Daimler en Ford gaan hun samenwerking verder uitbreiden. Als resultaat heeft Daimler bij de ontwikkeling van nieuwe motoren kunnen putten uit de techniek van de Ecoboost-motoren.

Automotive News meldt dat de Daimler-ingenieurs de kennis van Ford gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe driecilinder turbomotoren. Daimler gaat die gebruiken voor de nieuwe Smart-familie en Renault-Nissan is ook van plan deze driecilinders in te zetten. Een woordvoerder van Daimler zei 'onder de indruk te zijn van de prestaties en lage uitstoot van de Ecoboost-driecilinder'.

Smart heeft zichzelf een CO2-uitstoot van 96 g/km ten doel gesteld voor de driecilinder. Het blok komt in verschillende vermogensvarianten beschikbaar in de nieuwe ForTwo en de ForFour, die ook weer terugkeert van -lang- weg geweest.

Het is geen zuiver filantropische actie van Ford: als wisselgeld mocht het concern kijken naar de techniek achter Mercedes-Benz' nieuwe Euro 6-motoren. De viercilinder in de nieuwe E-klasse voldoet al aan deze eisen en de Ford-ingenieurs willen maar wat graag ook deze kennis gebruiken.

Daimler, Renault-Nissan en Ford werken ook al samen op het gebied van brandstofceltechniek. Het doel van de concerns is om vanaf 2017 waterstofauto's in serieproductie te nemen.

PRIVATE LEASE Smart

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.