AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Duizend ontslagen bij Kroymans'
33
Het slechte nieuws omtrent autobedrijf Kroymans blijft maar komen. Volgens de vakbonden FNV en CNV stevent het bedrijf op een faillissement af. Dat verklaarden woordvoerders vandaag tegenover de Volkskrant.
Als gevolg van de verslechterende situatie bij het autobedrijf staan er 1000 banen op de tocht. Kroymans heeft de salarissen over maart nog niet uitbetaald en de tankpassen van de medewerkers zijn geblokkeerd. Het bedrijf is met de vakbonden in onderhandeling over de ontslagaanvraag. Volgens een woordvoerder van FNV Bondgenoten is dit de grootste collectieve ontslagaanvraag sinds het begin van de kredietcrisis. In 2008 werkten er nog 4000 mensen voor Kroymans. De bewindvoerders van Kroymans willen niks kwijt over de situatie.
Behalve de werknemers zijn ook autokopers de dupe van de problemen. Honderden klanten die hun auto al betaald hebben, krijgen deze niet geleverd. Kroymans heeft de levering aan dealers stopgezet. Ook kunnen dealers geen nieuwe auto's meer op kenteken laten zetten.
Eind januari heeft Kroymans een aantal gezonde onderdelen van de onderneming uit de boedel gehaald. Volgens hoogleraar privaatrecht Arthur Salomons van de universiteit van Amsterdam kan deze boedelscheiding door de rechter ongedaan worden gemaakt. 'Als een bedrijf op een faillissement afstevent, is het in het algemeen niet toegestaan om gezonde delen te verkopen.'
Behalve de werknemers zijn ook autokopers de dupe van de problemen. Honderden klanten die hun auto al betaald hebben, krijgen deze niet geleverd. Kroymans heeft de levering aan dealers stopgezet. Ook kunnen dealers geen nieuwe auto's meer op kenteken laten zetten.
Eind januari heeft Kroymans een aantal gezonde onderdelen van de onderneming uit de boedel gehaald. Volgens hoogleraar privaatrecht Arthur Salomons van de universiteit van Amsterdam kan deze boedelscheiding door de rechter ongedaan worden gemaakt. 'Als een bedrijf op een faillissement afstevent, is het in het algemeen niet toegestaan om gezonde delen te verkopen.'
Lees ook
Nieuws
BYD Dolphin Surf: pas net in Nederland, maar wereldwijd al miljoen keer verkocht
Nieuws
Mercedes-Benz VLE: belangrijke elektrische Mercedes-bus met uithoudingsvermogen
Nieuws
Stellantis vreest voor Europese fabrieken vanwege uitstooteisen
Nieuws
Meer dan 75 bruggen en viaducten kunnen na 2028 niet worden opgeknapt
Nieuws