Duitse Tesla-rijders moeten subsidie terugbetalen

Toch geen € 2.000 voordeel

Tesla Model S Duitsland
Een groep van 800 Duitse automobilisten met een Tesla Model S moet een subsidie van € 2.000 terugbetalen aan de overheid. Het model is te luxe om in aanmerking te komen voor subsidie.

Zo'n 250 Model S-rijders die hun auto voor 6 maart hebben besteld, moeten een subsidiebedrag van € 4.000 terugbetalen, meldt persbureau Bloomberg. Hun auto zou bij nader inzien toch te duur zijn om in aanmerking te komen voor die tegemoetkoming. Voor de "milieubonus" van de Duitse overheid mag een elektrische auto niet meer kosten dan
€ 60.000.

De Model S stond aanvankelijk op de lijst met in aanmerking komende auto's omdat het basismodel onder die grens bleef, maar later bleek dat Tesla de eenvoudigste uitvoering van de Model S helemaal niet in Duitsland kon leveren. Daarop werd Tesla's populaire model van de lijst geschrapt. Later kon de Amerikaanse EV-bouwer toch aantonen dat de eenvoudigste Model S wel onder de magische grens zat, zodat Tesla-kopers die hun auto na 6 maart hebben gekocht wel in aanmerking komen voor de subsidie.

*Update 19-7*

Hoewel Bloomberg het heeft over een bedrag van € 4.000, blijkt de zogenaamde 'Umweltbonus' een toegift van € 2.000 te zijn. Dit is in de bovenstaande tekst inmiddels aangepast. Tesla heeft inmiddels ook gereageerd op het nieuws:

"Het arbitraire besluit om Tesla tijdelijk van de lijst te halen van auto's die in aanmerking komen voor de milieubonus (Umweltbonus) was ongegrond, in tegenspraak met de doelstellingen van het programma en niet eerlijk ten opzichte van onze klanten. Het feit dat Tesla op de lijst stond, er vanaf werd gehaald en opnieuw op de lijst werd gezet toont aan dat dit een fout was. Zoals ook is te zien op onze website, kon iedereen in Duitsland een Model S bestellen en geleverd krijgen, die onder het vereiste prijsniveau zat.

Ter achtergrond: de prijslimiet is door de Duitse overheid bewust vastgesteld op een niveau dat tot doel had de auto's van Tesla niet te laten kwalificeren voor deze mileubonus. Omdat dit tegen de regels ingaat, was Tesla van plan een klacht in te dienen bij de Europese Commissie. Tesla en de Duitse overheid zijn echter tot een acceptabele middenweg gekomen die Tesla in staat stelt een auto te verkopen zonder comfortpakket, die voldoet aan de eisen die worden gesteld aan de subsidie, en klanten zelf kunnen kiezen of zij willen upgraden.

Tesla gaat in beroep tegen BAFA's besluit om actie te ondernemen tegen onze klanten van voor maart 2018. Om er zeker van te zijn dat onze klanten niet worden geraakt door dit besluit, zullen wij de kosten voor de bonus voor onze rekening nemen tot dit is opgelost."

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (109)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.