Duitse minister wil geen uitzonderingen tol
Invoering levert miljoenen extra op
Dobrindt zei woensdag tegen de publieke omroep ARD dat er twee jaar geleden is afgesproken dat de 'Bundesstrassen', een Duitse versie van grote provinciale wegen, ook voor buitenlanders zonder tolheffing blijven. Dat is voor de grensregio's voldoende, volgens Dobrindt.
Het plan van de Duitse minister om tol te heffen op de Duitse autosnelwegen heeft tot woede geleid in omliggende landen zoals Oostenrijk en Nederland. Op initiatief van Oostenrijk is er woensdag in Brussel over deze tol overleg tussen de boze buren van de Bondsrepubliek. Volgens Wenen is het Duitse tolplan in strijd met de Europese regels. Dobrindt stelt dat hij een aangepaste versie van de tolheffing klaar heeft, die niet in strijd is met EU-regelgeving.
Dat Dobrindt de plannen zo graag doorzet, is niet verwonderlijk, want de Duitse tol voor personenauto's op de Autobahn gaat Berlijn mogelijk miljoenen extra opleveren. Het ministerie wil zes vignetten gaan invoeren. Voor de schoonste auto's zou een vignet voor tien dagen € 2,50 moeten gaan kosten. Het duurste vignet zou moeten uitkomen op € 25. Het ministerie van Verkeer verwacht dat het aangepaste tolplan voor personenauto's jaarlijks 36 miljoen euro extra opbrengt.
In het eerdere voorstel werd uitgegaan van een vignet voor drie verschillende categorieën. Daarbij zou het goedkoopste tarief € 5 zijn. Voor personenauto's die meer vervuilen, zou het bedrag oplopen tot maximaal € 15. De kleinere wegen blijven zoals gezegd onbelast. Duitse weggebruikers krijgen als compensatie een korting op de wegenbelasting, die hoger uitvalt naarmate een auto milieuvriendelijker is. Eerder liet minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) weten dat ze naar de rechter stapt als het Duitse tolplan doorgaat.